Tuesday 8 July 2014

رشد سریع دسترسی عمومی به ابزارهای پیشرفته فیلمبرداری


رشد سریع دسترسی عمومی به ابزارهای پیشرفته فیلمبرداری

اکنون دیگر فیلمسازی و انتشار فیلم درشبکه های اجتماعی مقوله انحصاری در چنگال سازمانهای دولتی و "صدا-سیما"های حکومتی نیست. 
توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته به سرعت در حال تغییر معادلات در عرصه فیلم‌سازی استآنچه میتواند جاذبه ای به یک فیلم ببخشد، تکنیکهای فیلمبرداری با دستگاه پیشرفته نیست، سناریو و متن دیالوگها و پیام و محتوای فیلمها میباشد. قدرت بازیگری نیز عامل تعیین کننده دیگر در جذب مخاطبان به شمار میرود
بزودی دیگر نمی‌توان تشخیص داد که برخی از فیلم‌ها، توسط یک گروه حرفه‌ای فیلمبرداری و تدوین شده‌اند یا یک اثر شخصی هستند. امروزه بیش از پیش شاهدیم که با ورود انبوه دوربین‌های ارزان تر به بازار   اساساً فیلمسازی از صورت یک حرفه تخصصی خارج شده و به یک بخش از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است.
پیشرفت تگنولوژی دیجیتال در عرصه فیلمسازی، انقلاب جدید تکنولوژیک است. انقلابی شبیه آنچه در عرصه رسانه های  شخصی در عرصه اینترنت به صورت وبلاگها ووبسایتها ظهور کرد. امروزه مشاهده میکنیم که  دوربین‌های بسیار کوچک و بسیار حساس و نیرومند میروند تا اساساً مرز فیلمبرداری حرفه‌ای و آماتور را کاملاً محوکنند؛ دوربین‌های چندصد دلاری که می‌توانند از لحظات با 120 فریم فیلم بگیرند و در واقع تکنولوژیی را در خود دارند که تا چند سال پیش تنها در دوربین‌های چندصدهزار دلاری قابل مشاهده بود.پررنگ‌ترین نشانه‌های این توسعه، ایجاد ظرفیت دسترسی عمومیِ نسبتاً ارزان به پیشرفته‌ترین ابزارهای فیلم‌سازی است؛ تکنولوژی‌های ارزان قیمتی که بسیاری از فیلمسازان مطرح جهان از جمله فیلمسازان حرفه‌ای ایران را نیز جذب خویش ساخته است.
درهمین زمینه سایت حکومتی  «تابناک» نیز مینویسد: شاید در گذشته برای بسیاری از مردم جهان، فیلمسازی یک رویا بود اما اکنون تعداد فیلم‌سازهایی از اقشار مختلف مردم جهان که آثار کوتاه یا مستندی را با هزینه‌ای بسیار اندک تولید می‌کنند، آنچنان افزایش یافته که عملاً باورهای گذشته به فراموشی سپرده شده و تنها برخی جلوه‌های خاص نظیر هلی شات یا فیلمبرداری فول فریم (35 میلیمتری)، فیلمبرداری با ریتم تند و فیلمبرداری در نور کم هنوز عمومیت نیافته بود و همچنان در دوربینهای چندده هزار دلاری فیلمبرداری خلاصه می‌شد.
برخی از این تکنولوژی‌ها به واسطه سادگی ظرفیت عمومی سازی نداشتند و برخی دیگر نیز عمومی نمی‌شدند تا همچنان کمپانی بزرگی چون RED و ARRI بتوانند سرپا بایستند اما با آمدن نسل دوربین‌های عکاسی فول فریم ارزان نسبتاً ارزان قیمت که کنون و نیکون پیشتازان عرضه‌اش بودند، این سد شکسته شد و RED و ARRI به یک باره قیمت برخی از مشهورترین مدل‌های دوربین‌هایشان را تا 30 درصد کاهش دادند؛ رویکردی که چندان موثر واقع نشد و بسیاری از حرفه‌ای ترین کارگردان‌ها سراغ دوربین‌هایی عکاسی-فیلمبرداری چون 5D MARK II رفتند.

پایانی برای مرزبندی فیلم‌سازی آماتور و حرفه‌ای

اما اینها همه پیشرفتی نیست که در این عرصه رخ داده است. تکنولوژی چون "هلی شات" یا همان فیلمبرداری هوایی که تا چند سال پیش جزو گران‌ترین تکنولوژی‌ها بود و به همین خاطر در هر اثر سینمایی نیز شاهد استفاده از آن نبودیم، در چند سال اخیر ابتداً برای مجموعه‌های بزرگ فیلمسازی و تولید خبر در دسترس قرار گرفت و حال به عمومیت یافتن بسیار نزدیک شده است.
مولتی روتور که چیزی شبیه به یک هلی کوپتر با چندین ملخ بوده و از هلی کوپترهای دستی، ثبات و لرزش کمتر و در عین حال انعطاف بیشتری دارد، تکنولوژی نسبتاً نویی است. شاید کمتر از یک سال باشد که برخی کمپانی بزرگ خبری نظیر بی بی سی انگلیسی از چنین ابزاری برای به تصویر کشیدن وقایع از نماهای متفاوت استفاده می‌کنند و عملاً کاری که باید برایش هلی کوپتر اجاره می‌شد، با خرید این ابزار چندصد تا چندهزار دلاری انجام می‌دهند.
چنین تکنولوژی نسبتاً تازه‌ای حتی در اختیار تکفیری‌ها نیز قرار گرفته، تا آنجا که برخی نماهای فیلم‌هایی که آنها در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، از طریق هگزاروتور فیلمبرداری شده است. حال پس از این رشد شگفتی آور، مولتی روتورهای کوچک تر برای استفاده عمومی نیز آمده و در کمال شگفتی باید اذعان کرد که به زودی نمای سابقاً گرانقیمت هلی شات، یک نمای عمومی در میان فیلم‌های خانوادگی نیز خواهد شد!
یک کمپانی نسل ارزان قیمتی از این مولتی روترها را وارد بازار کرده که با تنظیمات گوشی به صورت اتوماتیک در ارتفاعی مشخص در پی سوژه می‌آید و طبیعتاً برای این پرنده کوچک الکترونیک تفاوتی نمی‌کند که شما در حال اسکی، اسکیت یا دویدن سریع باشید. این پرنده تا سقف ارتفاع چندصدمتری بالای سر شما قابل تنظیم است و حداکثر با سرعت 70 کیلومتر در پی تان خواهد آمد و تنها اشکالش زمان کم شارژ است که ظاهراً 15 تا 30 دقیقه بوده و در نسل آینده بر روی طول این مدت زمان تمرکز شده است.
این ارزان شدن تکنولوژی‌ها و عمومیت یافتن تولید فیلم حتی فیلم سینمایی، نه تنها با نگرانی‌های حرفه‌ای ها این عرصه همراه نشده، بلکه برخی از مطرح ترین ها در این عرصه از این اتفاق حمایت کرده‌اند. عباس کیارستمی مدتی پیش دو کارگاه فیلمسازی بین‌المللی برگزار شد که یکی از اهداف برگزاری این کارگاه‌ها آموزشی، روش فیلمسازی با کمترین هزینه است. صنعت سینما در دنیا گرفتار بحرانی به نام تولید فیلم‌های گیشه‌پسند با هزینه‌های سرسام‌آور شده که به اعتقاد برخی منتقدان همین مساله سینما را به ورطه نابودی کشیده و این ارزان شدن تکنولوژی‌ها، تولید فیلم را ارزان کرده است

No comments:

Post a Comment