Friday 25 July 2014

ژنرال هوگو کارواخال، فرمانده سابق ضد اطلاعات ارتش ونزوئلا باحکم قاضی هلندی دستگیرشد


   ژنرال هوگو کارواخال، فرمانده سابق ضد اطلاعات ارتش ونزوئلا باحکم قاضی هلندی دستگیرشد

140725080148_maduro_512x288_reuters
به گفته رسانه‌‌های خبری ونزوئلا، قرار بود هوگو کارواخال به سمت کنسول این کشور در جزیره اروبا منصوب شود اما پذیرش رسمی او صورت نگرفته بود. به این ترتیب، وی هنگام بازداشت از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نبود.وزارت امور خارجه ونزوئلا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ژنرال هوگو کارواخال، فرمانده سابق ضد اطلاعات ارتش این کشور که برای ماموریتی به جزیره اروبا، واقع در دریای کارائیب سفر کرده بود، دستگیر شده است. وزارت خارجه ونزوئلا با محکوم کردن بازداشت این مقام سابق ارتش به عنوان اقدامی "غیرقانونی و خودسرانه" دولت هلند را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. جزیره اروبا دارای دولت خودگردان تحت حاکمیت هلند است و از جمله سرزمین‌های تشکیل دهند "پادشاهی هلند" محسوب می‌شود.
یک مقام ارشد ارتش ونزوئلا در دوره ریاست جمهوری هوگو چاوز به اتهام ارتباط با قاچاق مواد مخدر در خارج از این کشور دستگیر شده است.علاوه بر قاچاق مواد مخدر، مقامات آمریکایی او را به کمک به گروه فارک - شورشیان مسلح در کلمبیا - متهم کرده‌اند. این گروه نیز به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر جهت تامین منابع مالی مورد نیاز خود و همچنین اقداماتی مانند آدم ربایی و قتل مظنون است.
هوگو کارواخال به ظن ارتباط با قاچاق کوکائین تحت تعقیب یک دادگاه آمریکایی قرار داشته و حکم بین‌المللی بازداشت او توسط این دادگاه صادر شده بود.
دادخواست و حکم بازداشت هوگو کارواخال در ماه مه سال ۲۰۱۳ صادر شد اما تا کنون امکان اجرای آن به دست نیامده بود. وی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ هنگام ریاست جمهوری هوگو چاوز، رئیس جمهوری سابق ونزوئلا، از مقامات ارشد نظامی و افسران نزدیک به رئیس جمهوری محسوب می‌شد. هوگو چاوز که با جمهوری اسلامی روابط نزدیکی و دوستانه‌ای داشت، در مارس سال گذشته پس از حدود چهارده سال تصدی این سمت، درگذشت و نیکولاس مادورو، از نزدیکان او، به ریاست جمهوری رسید.
نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، از بازداشت این مقام نظامی سابق به شدت انتقاد کرده و گفته است: "یک سرباز وفادار مام میهن بر خلاف قوانین بین‌المللی هنگام انجام ماموریت دیپلماتیک هدف تهاجم قرار گرفته و ربوده شده است." آقای مادورو افزوده است: "به عنوان رئیس کشور اعلام می‌کنم که برای دفاع از ژنرال کارواخال تمام امکانات و توانایی‌های ونزوئلا را به کار می‌گیرم و اجازه نمی‌دهم شرافت ونزوئلا لکه دار شود."
بازداشت این مقام ونزوئلایی در حالی گزارش می‌شود که روز پنجشنبه، محاکمه بنی پالمری-باچی، از مقامات قضایی و دادستان سابق در ونزوئلا به اتهام مشارکت در توزیع کوکائین در آمریکا، جلوگیری از اجرای قانون، پولشویی و اخاذی در یک دادگاه فدرال در ایالت فلوریدا، آمریکا، آغاز شد. وی متهم است که با همکاری رئیس سابق اداره پلیس بین‌الملل ونزوئلا به یکی از قاچاقچیان عمده کوکائین کمک کرد تا چند هزار کیلو کوکائین را از ونزوئلا برای فروش به آمریکا حمل کند  

No comments:

Post a Comment