Saturday 12 July 2014

درخراسان و مصر و شام و عراق- فتنه و کارزار میبینم(پیشگویی شاه نعمت الله ولی) 29


   درخراسان و مصر و شام و عراق- فتنه و کارزار میبینم(پیشگویی شاه نعمت الله ولی)

  روزی که موعد توافق شش ماهه ایران و قدرت های غربی بر سر برنامه هسته ای به سر می برد و طرفین باید در پایان مذاکرات طولانی مدت بر سر تدوین پیش نویس نهایی توافق و یا تمدید مدت آن برای ماه های آینده تصمیم گیری کنند.
به نوشته سایت تدبیرخبر  همزمان با تلاش دیپلمات های ایرانی و امریکایی، آکادمیسین های برجسته در دو طرف نیز با انتشار مقالات متعدد بهبود روابط تهران – واشنگتن را از مسیر توافق هسته ای امکان پذیر می دانند.
چند روزی بیش تر به پایان مدت مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 یک بیش تر باقی نمانده که جمعی از دیپلمات و شخصیت های دانشگاهی پرسابقه ایرانی و امریکایی با انتشار مقالات تحلیلی و توصیه ای به دولت های ایران و امریکا درصدد تاثیرگذاری بر روابط دو کشور برآمده اند. فحوای کلام تمامی آن ها یک نکته مشترک است: راه حل بحران عراق از مسیر توافق جامع هسته ای ایران و امریکا بر سر موضوع برنامه اتمی می گذرد.
در این راستا، "رایان کراکر" سفیر پیشین امریکا در عراق و افغانستان، "ویلیام لوئرز" سفیر پیشین امریکا در ونزوئلا و چکسلواکی سابق و رییس پروژه ایران و "توماس پیکرینگ" سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل متحد در فاصله سال 1992-1989 میلادی با انتشار مقاله تازه ای در روزنامه "واشنگتن پست" به منافع مشترک ایران و امریکا در منطقه اشاره کرده و در این باره می نویسند:" ایران و امریکا در عراق و افغانستان منافع مشترکی دارند. شبکه اطلاعاتی ایران، هویت مذهبی، تاثیرگذاری سیاسی و تاریخ و جغرافیای آن کشور نقش برجسته ای به ایران در هر دو کشور داده است. در همین حال، نیروی هوایی امریکا، نیروهای عملیات ویژه، مشاوران نظامی و تعهد امریکا برای هدر ندادن جان و پول امریکایی در هر دو کشور امری بدیهی است. در مسیر همکاری های ایران و امریکا در عراق باید درباره مذاکره هسته ای مسیر توافق هموار شود. هر دو طرف حداکثر تلاش خود را انجام می دهند تا به توافق هسته ای تا تاریخ 20 جولای دست یابند. اکنون مذاکرات هسته ای در وضعیت بسیار بهتر از سال های گذشته قرار گرفته است."
دیپلمات های پیشین امریکایی در بخش پایانی مقاله می نویسند:" :"روابط استراتژیک جدید میان امریکا و ایران ممکن است ناممکن و مخاطره آمیز به نظر برسد اما امری ضروری و در راستای منافع دو کشور است. ما وارد دوره ای جدید از منازعه در خاورمیانه شده ایم. با توافق هسته ای و تصمیم گیری استراتژیک واقع گرایانه از سوی ایران و امریکا امکان یافتن راه وجود دارد."
انتشار مقاله توصیه ای به دولت های ایران و امریکا به دیپلمات های امریکایی محدود نمانده است. سید "حسین موسویان" پژوهشگر دانشکده "وودرو ویلسون" در دانشگاه "پرینستون" و سخنگوی پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با انتشار مقاله تازه ای در سایت تحلیلی "المانیتور" تحت عنوان "همکاری امنیتی ایران و امریکا می تواند عراق را نجات دهد" معتقد است که تهران و واشنگتن پیش از آن که بحران عراق منجر به یک جنگ تمام عیار شیعه و سنی شود باید با کمک یکدیگر به حل آن فائق آیند. "موسویان" نیز هم چون دیپلمات های امریکایی نویسنده مقاله در "واشنگتن پست" معتقد است که ایران و امریکا هم اکنون در عراق دارای مناقع مشترک هستند و این مسئله می تواند به همکاری بیش تر میان دو طرف کمک کند. او در این باره می نویسد:"ایران و امریکا هر دو با یک نیروی تروریستی روبرو هستند که اینک هم سرزمین نسبتا بزرگی را به اشغال درآورده و هم صدها میلیون دلار پول نقد بانک مرکزی موصل را ربوده و در اختیار خود دارد."
دیپلمات پیشین هسته ای ایران منافع مشترک ایران و امریکا را به طور مختصر این گونه بر شمرده است:"جاوگیری از یک جنگ مذهبی – فرقه ای همه جانبه، مخالفت با فروپاشی نظام فعلی عراق، امنیت عبور نفت در خلیج فارس، جلوگیری از فروپاشی سیستم حکومتی دولت – ملت در خاورمیانه، جلوگیری از دخالت نظامی امریکا در منطقه، حفظ تمامیت ارضی عراق." موسویان در پایان اشاره می کند که شواهد حاکی از آنست که دکترین راهبردی امریکا کاهش حضور نظامی آن کشور در منطقه خاورمیانه و تقویت نیروهای امریکایی در منطقه اقیانوس آرام است. ایران از این راهبرد استقبال می کند و در صورت حل مسئله هسته ای، ایران به عنوان قدرت منطقه و باثبات ترین کشور خاورمیانه می تواند امریکا را در دوران گذار راهبرد مذکور و حتی پس از آن برای ایجاد ثبات پایدار در منطقه کمک نماید.
به گزارش تدبیر، در همین حال، "بهمن بختیاری" دکترای علوم سیاسی از دانشگاه "ویرجینیا" و مدیر اجرایی نیاد بین المللی "برای جامعه مدنی در خاورمیانه و شمال آفریقا" در مقاله ای مشترک به همراه "چارلز راندال پائول" رییس و بنیانگذار بنیاد "برای دیپلماسی مذهبی" که در نشریه "هافینگتون پست" منتشر شده درصدد پاسخ به این پرسش برآمده اند که آیا ایران و امریکا می توانند رقبایی قابل اعتماد برای یکدیگر باشند؟
نویسندگان مقاله با اشاره به لزوم همکاری ایران و امریکا برای حل بحران های منطقه ای می نویسد:"مذاکره کنندگان از ایران و امریکا برای امضای پیمانی تاریخی و بی سابقه درباره برنامه هسته ای تا تاریخ 20 جولای در وین به سر می برند. همزمان با مذاکرات هسته ای خاورمیانه در آشفتگی شدیدی بع سر می برد این موضوع نه به نفع ایران است نه امریکا. دو طرف باید به جنگ سرد بی فایده سه دهه میان دو کشور پایان دهند تا شرایط برقراری ثبات در منطقه فراهم شود و از بدتر شدن شرایط امنیتی در سوریه، عراق، افغانستان و سایر کشورهای منطقه جلوگیری شود."
نویسندگان مقاله در ادامه اشاره می کنند که ایران باید در حوزه توافق هسته ای و ایجاد اطمینان میان امریکایی گام هایی را بردارد و در این باره می نویسد:"سه کار برای ایجاد اعتماد میان ایران و امریکا در حوزه برنامه هسته ای انجام شود: همکاری مستمر ایران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، گسترش توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران و پذیرش داوطلبانه اعمال محدودیت های قانونی و فنی توسط ایران بر برنامه هسته ای برای ایجاد اطمینان در میان غربی ها."

No comments:

Post a Comment