Friday 11 July 2014

درخراسان و مصر و شام و عراق- فتنه و کارزار میبینم (شاه نعمت الله ولی) 26


   درخراسان و مصر و شام و عراق- فتنه و کارزار میبینم (شاه نعمت الله ولی)


الحیات: حملات هوایی روزهای اخیر به پایگاه های داعش در مرز سوریه و عراق توسط هواپیماهای ایرانی و خلبانان ایرانی صورت گرفته است
بیش از پیش رژیم ایران درگیر بحران منطقه ای میشود که آتش ان لبنان و سوریه و عراق را دربر گرفته است. در همین حال منابع آگاه غربی در بروکسل نسبت به خطر کشیده شدن کشورهای منطقه‌ به جنگ مستقیم در عراق هشدار دادند؛ مساله‌ای که ممکن است به پیچیده‌تر شدن تنش و گسترده‌تر شدن آن بینجامد. 

دبی، العربیه.نت فارسی/منابع غربی به نقل از «منابع قابل اعتماد عراقی» به روزنامه الحیات گفته‌اند که حملات هوایی روزهای گذشته در عراق علیه پایگاه‌های «داعش» پشتیبانی از نیروهای دولتی وابسته به نوری مالکی نخست وزیر این کشور به شمار می‌آید که «توسط جنگنده‌ها و خلبانان ایرانی» صورت گرفته است. 

این روزنامه در گزارش خود افزوده است که این جنگنده‌ها از پایگاه‌های ایرانی نزدیک به مرز عراق و گاهی هم از پایگاه‌های سوری به پرواز در آمده‌اند. 
همین منابع تاکید کرده‌اند جنگنده‌هایی که روسیه به عراق تحویل داده، هنوز در جنگ به کار گرفته نشده‌اند و اعلام رسیدن آن‌ها، راه را برای انجام حملات جنگنده‌های ایرانی هموار کرد. اما هلیکوپترهایی که پایگاه‌های شبه نظامیان تندرو را هدف قرار دادند متعلق به نیروی هوایی عراق بودند. 
این منابع یادآور می‌شوند که مشارکت میدانی ایران در حوادث عراق، نشان از آن دارد که تهران راه تندروی را در پیش گرفته است. بنا بر این گزارش، ایران به گونه‌ای با تلاش‌ها برای کاهش نفوذ دولت عراق رفتار می‌کند که گویا تلاشی برای کاهش نفوذ ایران در این کشور است «و این مساله‌ای است که آن را نمی‌پذیرد به ویژه این که در حال انجام مذاکرات سخت هسته‌ای با غرب است.»
اما در تهران مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ارسال جنگنده به عراق را تکذیب کرد. 
جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه
در مسکو، منافع نظامی روسیه تاکید کرده‌اند که بغداد در روزهای اخیر، پنج جنگنده «سوخو-۲۵» تحویل گرفته است. این اقدام در چارچوب توافق مسکو و بغداد برای فروش ۱۲ فروند جنگنده از همین مدل به عراق است. بر پایه همین منابع، پنج جنگنده طی روزهای گذشته به عراق رسیدند. تسریع در اجرای قرارداد فروش این جنگنده‌ها پس از مکالمه تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نوری مالکی نخست وزیر عراق در هفته گذشته صورت گرفته است. در این مکالمه تلفنی آقای پوتین بر حمایت مسکو از دولت عراق تاکید کرد. این منابع افزوده‌اند که تا کنون هفت جنگنده به عراق تحویل داده شده‌اند و بقیه جنگنده‌ها در اسرع وقت به عراق تحویل داده خواهند شد. این منابع اما نگفته‌اند که آیا جنگنده‌های تحویل داده شده، فورا در جنگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. 
ماموران ایران در عراق
در واشینگتن، یک مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا به «الحیات» گفته است که «واشینگتن در جریان گزار‌شهایی قرار گرفته و می‌داند که ایران مامورانی در داخل عراق دارد و آ‌ن‌ها برخی مهمات در اختیار ارتش عراق قرار داده‌اند.»این مسئول افزوده است که دولت آمریکا «در حال بررسی گزارش‌هایی است که از تحویل اسلحه ایرانی به عراق سخن می‌گوید و بر پایه آن موضع مناسبی اتخاد خواهد کرد. ما در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتری هستیم.»این مسئول تاکید کرده است «چنانچه ایران تنها به عنوان یک نیروی نظامی به نمایندگی از شیعیان فعالیت کند، این مساله اوضاع را بدتر خواهد کرد و فرصت‌ها برای تشکیل دولتی در عراق و برداشتن گام‌های سازنده بلند مدت را از میان خواهد برد.»  

No comments:

Post a Comment