Saturday 26 July 2014

فعال شدن مثلث هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و ناطق نوری از اردوگاه اصلاحات


   فعال شدن مثلث هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و ناطق نوری از اردوگاه اصلاحات

resized_402349_215

از جمله اینکه محسن رهامی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها روز پنجشنبه در یک سخنرانی در قم از نظر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی درباره شکل حضور در انتخابات مجلس رو نمایی کرده و همزمان نیز تلویحا بر اهمیت حضور ناطق نوری در کنار این دو تأکید کرده است. تأکیدی که این روز‌ها البته امری عادی در جریان اصلاحات شده است، آن گونه که خود اصولگرایان نیز دیگر ناطق نوری را همراه این جریان نمی‌دانند. 
محسن رهامی گفته که «نظر آقایان هاشمی و خاتمی این است که برای حرکات آینده‌مان توسط احزاب تابلودار و مشخص حرکت کنیم و با رایزنی‌هایی که خواهیم کرد، افرادی را برای مجلس آینده آماده کنیم‌». این تقریبا برای نخستین بار است که کسی در جریان اصلاحات صراحتا از موضوع روشن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی برای انتخابات مجلس دهم سخن می‌گوید. او همچنین گفته که «فراموش نکنیم امروز دوره خرد جمعی و دوره عقل‌های کوچک است و تجربه نیز نشان داده درصد خطای تصمیم گیری بر اساس خرد جمعی بسیار کمتر از درصد خطای نخبگان است‌». 
در همین حال روزنامه ابتکار، گمانه‌زنی پیرامون حضور یا غیبت آیت‌الله هاشمی در انتخابات آینده مجلس خبرگان را در مطلبی با تیتر «هشدار درباره صندلی‌های قرمز» مورد توجه قرار داده و نوشته: اظهار نظر برخی از اعضای مجلس خبرگان درباره انتخابات آینده ریاست این مجلس عالی نظارتی، آن را در کانون خبر‌ها و گمانه‌زنی‌ها قرار داده است. اگرچه تا امروز هیچ اظهار نظر رسمی از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان و قرار گرفتن بر صدر صندلی‌های قرمز این مجلس عالی منتشر نشده، اما چندی پیش سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها خبر داده بود که در صورتی که ادامه ریاست آیت‌الله مهدوی کنی بر مجلس خبرگان عملی نباشد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامزد این مقام خواهد بود. 
وی در پاسخ به این سؤال که این احتمال وجود دارد رئیس قبلی خبرگان (آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) مجددا رئیس خبرگان شود، گفت: این احتمال به عنوان یک احتمال وجود دارد. یکی از کاندیدا‌ها ایشان خواهد بود. ولی کاندیداهای دیگری هم مطرح خواهند شد و روز اول اجلاس تصمیم‌گیری خواهد شد. 

این سخن و اظهارات دو تن دیگر از اعضای باسابقه خبرگان در این باره، نشان می‌دهد که از هم اکنون برخی نگرانی‌ها پیرامون ورود برخی از افراد در مجلس و برخی از اعضا در هیئت رئیسه وجود دارد که سبب ایراد سخنان هشداردهنده این اعضای باسابقه گردیده است. 

چند روز پیش، آیت‌الله مؤمن از جایگاه کسی که در شورای نگهبان نیز حضور دارد، گفته بود: شورای نگهبان مراقب است تا نامزد‌ها ‌آدم بی‌پدر و مادری‌ نباشند. 

یک روز بعد نیز آیت‌الله خزعلی در سخنانی نسسبت به حضور افرادی که آن‌ها را «لبیرال» خوانده بود، در راس خبرگان هشدار داده بود. 

این عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌و‌گو با نشریه ۹ دی گفت: همه اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری برای انتخابات آینده این مجلس ‌تأیید صلاحیت‌ نخواهند شد و این شورا مقابل برخی ‌آدم‌های ناباب‌ خواهد ایستاد.‌

آیت‌الله محمد مؤمن گفت: شورای نگهبان در تأیید صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس خبرگان رهبری به ‌کهولت سن‌ و ‌شرایط ذهنی‌ آن‌ها نیز توجه خواهد کرد. وی افزود: شورای نگهبان در انتخابات مراقب خواهد بود تا نامزد‌هایی که قرار است انتخاب شوند ‌آدم بی‌پدر و مادری‌ نباشند. 

آیت‌الله مؤمن اضافه کرد: الان تعیین صلاحیت خبرگان رهبری به عهده خود فقهای شورای نگهبان است. کاملاً بررسی می‌کنیم که آدم‌هایی که با سواد باشند امتحان سفتی گرفته می‌شود جلوی کسی هم گرفته نمی‌شود هر کسی خواست اسم بنویسد توانست بیاید و اسم بنویسد و امتحان بدهد. 

آیت‌الله مؤمن بدون اشاره به نام فردی با بیان اینکه «البته امتحان تنها نیست می‌دانیم وقتی آدم نابابی است جلوی او می‌ایستیم»، گفت: یک کسی را از اینهایی که هنوز هم عضو مجلس خبرگان است آقایان اعضاء خبرگان تصمیم گرفتند کنارش بگذارند. ممکن است ما هم اگر این دفعه بخواهد او عضو شود جلوی او بایستیم. چون تنها شرایط خبرگان ‌علمیت‌ نیست. هم علمیت است هم انقلابی بودن هست. 

اما سخنان آیت‌الله خزعلی صراحت بیشتری دارد. وی اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرده است که آیت‌الله مصباح یزدی و جنتی نخواهند گذاشت که برنامه هاشمی در مجلس خبرگان اجرایی شود. سایت انتخاب نیز در این باره نوشت پس از آنکه هفته نامه «۹دی» متعلق به حمید رسایی، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در گفت‌و‌گو با یکی از فقهای شورای نگهبان از رد صلاحیت برخی اعضای کنونی مجلس خبرگان خبر داد، حالا روزنامه جوان نیز بر پایه‌‌ همان استدلال گفت‌و‌گویی با آیت‌الله خزعلی انجام داده است. 

در این گفت‌و‌گو محور اصلی سؤال‌ها و پاسخ‌ها هاشمی رفسنجانی است. سیاستمداری که به گفته خبرنگار روزنامه جوان او را» فرد مورد علاقه فتنه گران می‌نامد» و از نگرانی‌ها برای نشستن او بر صندلی ریاست مجلس خبرگان می‌گوید. در واکنش به این نگرانی هم آیت‌الله خزعلی معتقد است وجود آیت‌الله جنتی و آیت‌الله مصباح یزدی مانع این اتفاق می‌شوند. 

خبرنگار روزنامه جوان در آغاز این گفت‌و‌گو از آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری از آغاز تاکنون درباره فعالیت‌های نزدیکان هاشمی برای انتخابات مجلس خبرگان می‌پرسد. 

خزعلی در پاسخ می‌گوید: «طبیعی است که به لحاظ جایگاه خطیر مجلس خبرگان، دشمنان در انتخابات مربوط به آن، تحرکاتی داشته باشند. بنابراین تعجب نکنید که دشمن درباره این مجلس، در مقام فتنه‌انگیزی است. یکی از علل فتنه‌انگیزی زودهنگام این‌ها این است که الان جناب آیت‌الله مهدوی کنی رئیس خبرگان بیمارند ـ امیدواریم خداوند به ایشان شفای عاجل عنایت فرماید ـ آن‌ها به این امر توجه نکرده‌اند که در چنین شرایطی هم، قانون پیش‌بینی لازم را کرده و کسی که نایب رئیس خبرگان هست، باید ریاست داشته باشد. ریاست از بین نمی‌رود و دیگران و مخصوصاً کسی که فتنه‌گران به او تمایل دارند، نمی‌تواند ریاست را بگیرد. اگر هم خدای ناکرده، کسی حرف خلافی بزند، هستند کسانی که جواب او را بدهند و جلویش را بگیرند‌». 

او در ادامه به ذکر خاطره‌ای از دیدار خود با آیت‌الله مهدوی کنی می‌پردازد و می‌گوید:» چند سال قبل به دانشگاه امام صادق (ع) رفتم و به آقای مهدوی کنی گفتم: شما بیایید ریاست خبرگان را قبول کنید، الان شما رأی می‌آورید و آقای ‌هاشمی رأی نخواهد آورد! بعد دستش را بوسیدم! گفت: «چرا دستم را می‌بوسی؟ من سابقاً درکلاس مطول شاگرد بوده‌ام». گفتم: «تقاضا دارم شما بیایید». متواضعانه گفت: «چشم، می‌آیم». آمد و قبول کرد و به ریاست هم رسید. الان هم او نباشد کسان دیگری هستند که به ریاست برسند، دیگران هستند. کسی که فتنه‌گران به دنبال او هستند، لیبرال شده است! با دشمنان نظام و رهبری همدست شده است، در چنین شرایطی اگرهم بیاید، نمی‌تواند مجلس خبرگان را باشرایط کنونی آن، اداره کند‌». 

خبرنگار «جوان» در ادامه بار دیگر به آقای ‌هاشمی رفسنجانی باز می‌گردد و با ذکر خبری تأیید نشده به آیت‌الله خزعلی می‌گوید:» هاشمی به تیمی مأموریت داده است افرادی را که با خودش همفکر هستند، انتخاب و هماهنگ کنند که برای خبرگان کاندیدا شوند و به آن‌ها نیز گفته است اگر شما بتوانید در خبرگان به اکثریت تبدیل شوید، من هم حاضرم بیایم و رئیس مجلس شوم!‌». 

این خبرنگار در ‌‌نهایت نتیجه می‌گیرد «به این ترتیب، این عده دارند برای در اختیار گرفتن مجلس خبرگان زمینه‌سازی می‌کنند و اسم‌هایی مانند: «خبرگان جوان» یا «‌مجتهدین جوان» را هم روی خودشان گذاشته‌اند! علاوه بر اینکه این تفکر در ذات خود «تداوم فتنه ۸۸» را نمایندگی می‌کند، ایراد دیگری نیز به آن وارد است، عده‌ای از علما و نمایندگان فعلی خبرگان معتقدند که این مجلس، اساساً محل وجود شیوخ یعنی کسانی است که امام و مبارزات انقلاب را از نزدیک درک کرده و در آن دخیل بوده‌اند و با فراز و فرود آن آشنا باشند، نه کسانی که مثلاً ۴۰ سال دارند و مجتهد هم شده‌اند، اما در مبارزات انقلاب شرکت نداشته‌اند و با مسائل بعدی آن نیز ارتباط ملموس نداشته‌اند، این سنخ افراد راحت‌تر طعمه این گروه‌ها قرار می‌گیرند‌». 

آیت‌الله خزعلی در پاسخ به این ادعای روزنامه جوان می‌گوید: من نمی‌خواهم این را بگویم، می‌گویم اعضای خبرگان باید افراد پخته‌ای باشند که شرایط انقلاب را بدانند، اثرات و ایده‌های امام را بدانند، گروه‌هایی را که از اول انقلاب مورد عتاب و طرد امام واقع شده‌اند، بشناسند، اینطور افراد باید باشند. البته اینگونه افراد، نوعاً هم پیرمرد‌ها هستند. این خیال خامی است که بخواهند عده‌ای را بپرورند! کسانی که هستند نگذارند این اتفاق بیفتد. 

وی افزود: مثل آقای مصباح یزدی. ایشان خیلی محکم است. اول کسی که ماهیت این فرد را نشان داد، او بود. گفت: این فرد، لیبرال است، به درد نمی‌خورد. الان هم امثال آقای مهدوی، آقای مصباح، آقای جنتی و دیگران هستند و به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل خواهند کرد. مگر اینکه خدای ناکرده همه این‌ها از بین بروند! آن مطلب دیگری است، ولی خدا را شکر هنوز هستند. آقای جنتی بود که کاندیداتوری همین شخص را برای ریاست جمهوری رد کرد و گفت: ایشان شرایط لازم را ندارد و بد‌ترین ضربه‌ای بود که به ایشان خورد‌». انتخاب ادامه داد: هشدار دادن درباره احتمال ریاست مجدد آیت‌الله هاشمی بر مجلس خبرگان این روز‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است

No comments:

Post a Comment