Tuesday 24 June 2014

اقدام استراتژیستهای دولت روحانی در استفاده از فضای مجازی برای نبرد با انحصار صدا-سیمای ضرغامی


   اقدام استراتژیستهای دولت روحانی در استفاده از فضای مجازی برای نبرد با انحصار صدا-سیمای ضرغامی

این ویدئو، آغاز مناقشه دولت و صداوسیما است؟
حسام  الدین آشنا : «...این ویدئو اختصاصاً برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی برای پخش به عنوان یک جوابیه تهیه شده. سازمان می تونه این را پخش بکنه، می تونه پخش نکنه ولی همه مردم می‌تونند اون رو در فضای مجازی ببینند...»
حسام‌ الدین آشنا یکی از تئوریسین‌های دولت یازدهم است که سال‌ها است به عنوان یکی از چهره‌های فعال در حوزه ارتباطات فعالیت می‌کند و حال در کنار روحانی حضور دارد.
انتشار ویدئویی سه دقیقه‌ای در صفحه حسام‌الدین مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره عملکرد رسانه ملی، این پرسش را پیش آورده که آیا دولت قصد دارد با توجه به قدرت‌گیری شبکه‌های اجتماعی در ایران، این رسانه را محور اطلاع رسانی‌اش قرار دهد و از این ابزار برای مقابله با آنچه تخریب رسانه ملی تلقی شده، بهره برداری کنند؟
بی‌شک نمی‌توان اقدام حسام الدین آشنا را که علاوه بر آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی، مدرس برخی مباحث ارتباطات و دیپلماتیک از جمله عملیات روانی در عرصه بین الملل بوده، به عنوان یک حرکت شتاب زده ارزیابی کرد و ساختار این ویدئو نیز حکایت از شتاب زده نبودنش دارد. از این منظر این ویدئو می‌تواند آغاز مناقشه‌ای متفاوت میان دولت و صداوسیما باشد که دوره گذار آن، بسیار طولانی‌تر از کشمکش‌هایی همچون انتخاب مجری گفت و گو با رئیس جمهور خواهد بود.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، ویدئوی مذکور را تحت عنوان «پاسخی به یک شیطنت رسانه‌ای» بر روی صفحه شخصی‌اش در فیس بوک قرار داده و البته در اقدامی کرده «این جلسه» نمی‌خواهد به عنوان مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک سخن بگوید، بلکه به عنوان «معلم ارتباطات» بعضی از مطالبی که این روزها پخش می‌شود و از نظر او جنبه شایعه سازی دارد، واکاوی کند.
به گزارش سایت تابناک ، حسام الدین آشنا در این ویدیو سه دقیقه‌ای مشخصاً بر مصداق انتقادات ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینمای کشورمان در دوران اکران فیلم «چ» تاکید داشت. حاتمی‌کیا در ماه‌های اخیر خطاب به دولت نقدهای جدی داشته که با پاسخ‌هایی از جمله اظهارنظر حسام الدین آشنا همراه شد. پس از این تبادل گفتار، شبکه خبر ویدویی در این باره پخش کرد که آشنا را در موضع تاختن به حاتمی کیا قرار داده بود و این ویدئو آشنا که بعید است از تلویزیون پخش شود، بر همین موضوع تاکید داشت.
آشنا این گزارش را یک «سالاد تصویری» با هدف تخریب رویکرد فرهنگی دولت ارزیابی می‌کند و تاکید می‌کند که «نگران چنین طراحی‌هایی در صداوسیما» است. او به عنوان نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما، البته پیش از این و تقریباً از چند هفته پس از مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور نقدهای متعددی به عملکرد رسانه ملی وارد آورده بود و عوارض این نقدها تا آنجا پیش رفت که تنش‌هایی را در این سطوح شاهد بودیم.
این ویدئو، آغاز مناقشه دولت و صداوسیما است؟
این مناقشه در صورتی برای عموم نیز عینیت خواهد یافت که این ویدئوها با هدف مورد اشاره یا هر هدف دیگری به صورت پیاپی منتشر شود و در واقع سیاست رسانه‌ای تعریف شده باشد که آشنا در مقام پاسخگویی به شبهات و نقدهایی که به دولت در حوزه فرهنگی وارد می‌شود، ظاهر شود و در واقع نقدهای دولت که احتمالاً در شورای نظارت بر صداوسیما به عملکرد این نهاد وارد آمده جنبه رسانه‌ای به خود بگیرد. در این در حالی است که دکتر روحانی همواره همواره بر وحدت قوا و دستگاه‌ها به عنوان یکی از عوامل پیشبرد اهداف کلان کشور تاکید کرده است.
البته بعید نیست اگر ویدئوهای دیگری در راه باشد، آشنا تنها به پاسخگویی به صداوسیما اکتفاء نکند و در حوزه وسیعی از ساحت فرهنگ به دفاع یا پاسخگویی در قبال عملکرد دولت بپردازد و البته در دیگر ویدئوها، مشخصاً نه به عنوان معلم ارتباطات، بلکه به عنوان مشاور رئیس جمهور سخن بگوید. باید صبر کرد و دید که آیا ویدئوهای دیگری نیز در راه است یا این ویدئو، اولین و آخرین پاسخ آشنا خواهد بود؟

No comments:

Post a Comment