Friday 20 June 2014

یک روزنامه آمریکایی از تلاش‌های پشت پرده دولت آمریکا برای کنار نهادن نخست‌وزیر عراق خبر داد.


   یک روزنامه آمریکایی از تلاش‌های پشت پرده دولت آمریکا برای کنار نهادن نخست‌وزیر عراق خبر داد.


شبکه خبری فاکس‌نیوز گزارش داد که محافل سیاسی آمریکا در حال اعمال فشار بر کاخ سفید برای وادار کردن نوری المالکی، به استعفا هستند. 
مقام‌های آمریکایی به شدت در تلاش برای کنار گذاشتن «نوری الماکی»، نخست وزیر عراق هستند و در این زمینه با برخی چهره مخالف دولت این کشور تماس‌هایی را برگزار کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»،بر اساس این گزارش، «رابرت اس بی کرافت»، سفیر آمریکا در بغداد و «برت مک‌گرت» یکی دیگر از مقام‌های ارشد دولت این کشور طی این هفته با «احمد چلبی»، از افراد برجسته عراقی مخالف با دولت فعلی و نیز «اسامه نجیفی»، رییس سابق مجلس این کشور و برخی دیگر دیدار داشته‌اند. بنابر این گزارش، قانونگذاران آمریکایی از دولت اوباما خواسته‌اند به طور علنی از نوری مالکی بخواهد استعفا بدهد. واشنگتن مدعی است که نخست وزیر عراق قادر به وارد کردن شهروندان سنی به بدنه قدرت دولت عراق نبوده و یا تمایلی به این کار نداشته است
سیستانی خواستار دولتی جدید در عراق شد که مورد اجماع ملی باشد
دبی – العربیه.نت فارسیجمعه 22 شعبان 1435هـ - 20 ژوئن 2014م

علی سیستانی مرجع عالی شیعیان در عراق، خواستار تشکیل دولتی جدید در این کشور شد که مورد اجماع ملی باشد و «اشتباهات گذشته را جبران کند.»این درخواست پس از دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی درعراق و بیش از یک هفته از تصرف بخش هایی از شمال این کشور توسط شماری از گروه‌های شبه نظامی سنی مذهب و در راس آن‌ها دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش، مطرح شده است. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سید احمد الصافی نماینده سیستانی در جریان خطبه‌های نماز جمعه کربلا گفت: «بسیار ضروری است که فراکسیون‌های سیاسی پیروز در انتخابات با یکدیگر مذاکره کنند تا این گفت‌و‌گوها به تشکیل دولتی موثر و مورد پذیرش ملی بینجامد؛ دولتی که اشتباهات گذشته را جبران کرده و افق‌های تازه‌ای روبروی همه عراقی‌ها برای آینده‌ای بهتر بگشاید.»
او افزود: «دادگاه عالی، نتایج انتخابات پارلمانی را تایید کرد. زمانبندی‌هایی برپایه قانون اساسی برای برگزاری جلسه پارلمان جدید و انتخاب رئیس آن، رئیس جمهوری، نخست وزیر و تشکیل دولت جدید وجود دارد. پایبندی به این زمانبندی‌ها و نقض نکردن آ‌ن‌ها، بسیار مهم است.»
او همچنین از همه عراقی‌ها خواست برای جنگ علیه گروه داعش آماده شوند تا فردا پشیمان نشوند. الصافی در خطبه‌های نماز جمعه خود که آن را شبکه تلویزیونی دولتی «العراقیه» به صورت زنده و مستقیم پخش کرد، گفت: «گروه تکفیری بلایی بزرگی است که منطقه ما به آن مبتلا شده است.» او افزود: «چنانچه با آن مقابله نشود و از عراق بیرون رانده نشود، فردا همگان اپشیمان خواهند شد.»
سیستانی دو هفته پیش از عراقی‌ها خواسته بود برای جنگ با «تروریست‌ها» اسلحه به دست بگیرند؛ مساله‌ای که هزاران نفر را بر آن داشت تا برای آموزش استفاده از اسلحه و پشتیبانی از نیروهای دولتی در جنگش با این گروه که اکنون نیرومندترین گروه جهادی در عراق و سوریه است، داوطلب شوند.

No comments:

Post a Comment