در اثر این طوفان ارتباطات تلفنی و اینترنتی قطع و جریان برق نیز در اثر پاره شدن کابلها متوقف شد و پایتخت در خاموشی غوطه ور شد
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،
طوفان سهمگینی که گفته میشود در طول 50 سال گذشته بیسابقه بوده حوالی
ساعت 17 عصر روز دوشنبه پایتخت را درنوردید که منجر مرگ پنج5 تن و زخمی شدن
81 نفر دیگر از شهروندان تهرانی شد.
این
طوفان که مبدا آن از جنوب و جنوب غرب تهران گزارش شده خسارات دیگری نیز بر
جای گذاشت که از جمله آن میتوان به قطع برق، شکسته شدن درختان، سقوط
تابلو، تیربرق و ... اشاره کرد.
آماده باش کامل۱۰ استان ایران برای مقابله با طوفان احتمالیمعاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آمادهباش ۱۰۰ درصدی امدادگران در ۱۰ استان ایران خبر داد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرده است که امدادگران در استانهای تهران، سمنان، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، البرز، خراسان رضوی در حالت آماده باش هستند.
سازمان هواشناسی روز سهشنبه، ۱۳ خرداد، اخطار داده بود که بارش شدید باران و طوفان در شهرهای شمالی، شمال غربی و شمال شرقی ادامه خواهد داشت.
طوفان تهران چند کشته برجای گذاشت و
خانوادههایی را داغدار کرد؛ یکی پدر بود، یکی پسر و دیگری داماد؛ مردانی
که هر کدام نقشهای زیادی در زندگی اعضای خانوادهشان ایفا میکردند، اما
طوفان به یکباره جان آنها را گرفت و رخت سیاه برتن خانوادههایشان کرد.
به گزارش خبرنگار«حوادث» خبرگزاری
دانشجویان ایران(ایسنا)، ظهور و بروز طوفان غافلگیرکننده را آنگونه که احمد
صادقی، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرده است حتی سازمان
هواشناسی نیز پیش بینی نکرده بود؛ طوفانی که علاوه بر مرگ پنج تن، خسارات
زیادی را به اموال شهر و مردم تحمیل کرد. در شرایطی که میشد با رعایت نکات
ساده و پیشگیرانه از بروز آن جلوگیری کرد.
مسئول هرس درختان چه کسی است؟
سازمان آتش نشانی شهر تهران اعلام کرده
است که بیشتر حجم ماموریتهای آن روزش پیرامون شکسته شدن درختان بوده است؛
شاخه هایی که سرهنگ تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران آن را مسبب ترافیک
سنگین برخی از معابر تهران دانست.
درختانی که به دلیل شاخههای بلند و هرس
نشده تاب تحمل در برابر باد سهمگین را نداشته و در برابر باد کمر خم کردند و
یا معابر را مسدود کرده و یا به خودروهای مردم خسارت وارد کردند، اما عمق
فاجعه و آن چیزی که میتوان نام کم کاری بر آن نهاد، آن جایی است که برابر
اعلام اورژانس تهران، شکسته شدن شاخه یکی از این درختان موجب مرگ یک شهروند
شد.
مسئول اقدامات پیشگیرانه شهر تهران کیست؟
به دنبال وقوع طوفان در سطح شهر تهران،
عدم اجرای اقدامات پیشگیرانه از سوی سازمانها و نهادهای مسئول در شناسایی و
حذف مخاطرات موجود در سطح کلان شهر تهران از قبیل درختان پر شاخ و برگ هرس
نشده، کابلهای برق و تلفن مهار نشده، تیرهای برق و روشنایی ایمن نشده،
بافتهای فرسوده، فضاهای مملو از نخالههای ساختمانی تعیین تکلیف نشده و
صدها عارضه مخاطره آمیز دیگر خسارات مالی بسیاری را به شهروندان تهرانی
تحمیل کرد که متأسفانه در سایه جان باختگان و آسیب دیدگان این حادثه، محو و
فراموش شده و چه بسا مردم کم توقع، خداوند را نیز شاکر شدند که حداقل از
این معرکه جان سالم به در بردهاند و فقط خسارات مالی دیدهاند.
حال آنکه سازمانهای عریض و طویلی با همین
اهداف و شعارهای جذاب تشکیل شدهاند و از مالیات همین مردم هزینه میکنند
تا حادثهای به وجود نیاید و تلخی آن زمانی بیشتر میشود که سازمانهای
مسئول با مقصر قلمداد کردن دیگری، سعی بر فرافکنی و فرار از زیر بار
مسئولیت و پاسخگویی دارند.
چرا طوفان پیش بینی نشده بود؟
طوفان بیسابقه نه تنها مردم بلکه مسئولان
ذیربط را هم غافلگیر کرد و در حالی تهران را با خود برد که سازمان
هواشناسی کشور آن را به صورت شفاف پیشبینی نکرده بود. چرایی عدم پیشبینی
طوفان پرسشی است که بیپاسخ مانده است.
به گزارش ایسنا، حالا با توجه به اتفاقات
رخ داده شاید بار دیگر شاهد طوفانی دیگر در تهران باشیم و با این تفاسیر
باید تنها از مردم بخواهیم مراقب خود باشند!
رییس انجمن مخاطره شناسی ایران: منشاء، مسیر و سرعت توفان تهران دقیقاً قابل پیش بینی بود
رییس انجمن مخاطره شناسی ایران با تاکید
بر این که منشاء، مسیر و سرعت توفان روز دوشنبه تهران تهران دقیقاً قابل
پیش بینی بوده است، اظهار داشت: ادعای هواشناسی مبنی بر غیرقابل پیش بینی
بودن توفان روز دوشنبه که از فرودگاه مهرآباد تهران نیز عبور کرده به هیچ
وجه قابل دفاع نیست چون رصد و دیده بانی چنین پدیده هایی که در فرود و
برخست هواپیماها نقشی حیاتی دارند حداقل انتظاری است که از هواشناسی وجود
دارد.
دکتر ابراهیم مقیمی، استاد دانشگاه تهران و
رییس انجمن مخاطره شناسی ایران در گفتوگو با خبرنگار علمی ایسنا با بیان
این که توفان 12 خردادماه از نظر سطح آسیب در طبقه بندی شش گانه توفانها
از طبقه دوم و مخاطرهای با مقیاس کم محسوب می شود، خاطرنشان کرد: طبقه یک
توفانها با سرعت باد تا 50 مایل در ساعت یا 75 کیلومتر در ساعت خسارتی به
ساختمانها و گیاهان نمی رساند.
طبقه دوم با سرعت باد تا 100 مایل در ساعت
یا 130 کیلومتر در ساعت، خسارت اندکی به ساختمان های ایمن و گیاهان پایدار
می رساند. طبقه سوم با سرعت باد حداکثر تا 110 مایل در ساعت یا 150
کیلومتر در ساعت ضمن خسارت به گیاهان و ساختمانها تا حدودی موجب سیل
میشود. طبقه چهارم توفانها با سرعت باد تا حداکثر 130 مایل در ساعت یا
170 کیلومتر در ساعت به اموال آسیب جدی وارد می کنند. در این وضعیت تخلیه
مساکن کم ارتفاع در صورت سیلابی بودن ضرورت دارد.
وی تصریح کرد: در طبقه پنجم توفانها سرعت
باد حداکثر تا 160 مایل در ساعت حدود 210 کیلومت در ساعت است که طی آن
خسارت شدیدی به اموال و املاک وارد می شود و تخلیۀ نواحی مسکونی مقاوم
ضرورت دارد. در طبقه ششم سرعت بادها بیشتر از 160 مایل در ساعت بوده تخلیه
گسترده ساکنین و اموال و دارایی حیاتی، ضروری می باشد. البته در تمام این
مقیاسها تردد افراد به خصوص کودکان و سالخوردگان و خودرو در فضای باز
ممنوع است.
مقیمی با تسلیت به باز ماندگان جان
باختگان توفان تهران و ضرورت درس گرفتن از این رویداد تاکید کرد: اگر یک
ساعت قبل از توفان اخیر یا زمانی کمتر نسبت به بروز آن هشدار داده می شد
لااقل مردم خودروهای خود را به محلهای مطمئن تری منتقل می کردند یا منصوبات
خود را محکم تر می کردند و در جای مناسبی پناه می گرفتند و مطمئنا آسیبهای
ناشی از توفان کمتر می شد.
وی با بیان این که توفان های شدید، حوادثی
غیر طبیعی نیستند بلکه بخش لاینفک محیط طبیعی ایران هستند، اظهار داشت: در
ساخت و سازهای قدیمی یزد و اهواز به وضوح مشاهده می شود که سکونت گاه های
خود را سنگین و کم ارتفاع می ساختند و این به معنای آن است که آنها نسبت به
توفان های شدید آگاه بوده اند و سکونتگاه های خود را مطابق با این آگاهی
سازماندهی می کرده اند. با این حال امروزه بیشتر سکونت گاه هایمان را بدون
توجه به توفان می سازیم. مخاطرات محیطی قابل پیش بینی را نادیده می گیریم،
مزایا و منافع کوتاه مدت را می پذیریم و از منافع بلندمدت غفلت می ورزیم.
مقیمی با بیان این که در پنجاه سال گذشته
از طریق علم و فناوری، انقلابی در شناخت مخاطرات محیطی به وجود آمده است،
اظهار داشت: امروزه قادر هستیم تا بر بسیاری از محدودیت های تحمیل شده به
وسیله جهانی که در آن زندگی می کنیم پیشی بگیریم. ما در محیطی زندگی می
کنیم که توسط انسان تغییر یافته است و بیشتر مردم در شهرها زندگی می کنند.
بر مبنای این دیدگاه، الگوهای آب و هوایی به رویدادی بیرونی تبدیل شده اند
که از طریق شیشه ماشین یا تلویزیون آن را مشاهده می کنیم، و حتی توفان ها
به یک رویداد اتفاقی تبدیل شده اند، نه اینکه تعیین کنندۀ الگوهای سکونت
گاهی باشند. در جایی که یزدی های قدیم یا سیستانی های قدیم به ان توجه می
کردند ما از آن غفلت می ورزیم.
وی خاطرنشان کرد: منشاء، مسیر و سرعت
توفان تهران دقیقاً قابل پیش بینی بود. تهران بر اثر این توفان چندان آسیب
ندید زیرا شدت آن زیاد نبود. اسیبها هم بیشتر به علت سست بودن منصوبه ها و
پوسیدگی درختان بود. خوب است مردم و مسوولان در این مورد اموزش لازم را
ببینند.
مقیمی تصریح کرد: بیشتر توفان ها به منزلۀ
رویدادها و حوادث شدیدی محسوب می شوند که به طور اجتناب ناپذیری گاهی
اوقات اتفاق خواهند افتاد. چون فاصله زمانی این رویداد طولانی می شود؛ لذا
مردم و مسوولان آن را فراموش می کنند و هرچه بیشتر فراموش می شود، هنگاهی
که رخ مدهد مخاطره آن بیشتر می شود؛ اما مشکل اصلی این است که نمی دانیم
زمان دقیق آن چه موقع خواهد بود. هرچه زمان بیشتر و بیشتر می گذرد و حادثه
اتفاق نمی افتد، ما بیشتر آن را فراموش خواهیم کرد و حتی احتمال دارد نسبت
به آن ناآگاه شویم. ما معتقدیم که رخدادهای طبیعی آینده بسیار شبیه امروز و
امروز نیز شبیه دیروز است.
وی خاطرنشان کرد: توفان های شدید چهار نوع
ویژگی دارند که مشتمل بر باران، سرعت باد، سیل و غبار است. توفان تهران دو
ویژگی غبار و سرعت باد را در حد متوسط داشت.
مقیمی در پاسخ به این سوال که توفان در چه
شرایطی، مخاطره طبیعی شمرده می شود، گفت: در نگاه اول، توفان تهران یک
مخاطره طبیعی به نظر می رسید. توفان یک نیروی طبیعی است اما توفان تهران
نیروی طبیعی بود که تأثیرات و پیامدهای آن از طریق مدیریت، مقاومت و هندسۀ
ساختار اجتماعی – اقتصادی- عمرانی تهران تغییر پیدا کرده است. اگر توفان با
شدت بیشتری رخ دهد این موضوع بیشتر روشن می شود. شکسته شدن درختان و
ستونهای برق در شهر از جمله به علت طراحی ضعیف فضای سبز شهر و عدم مراقبت
مستمر از ستون های برق است. درختان و ستونهای برق در برابر باد تاب تحمل
نیاوردند. آسیبی که به خودرو ها وارد شده است به علت مهندسی کم ارزش، طراحی
ضعیف و سرمایه گذاری ناکافی برای پارک خودرو در تهران است. ما هنوز به روش
سنتی پارک سازی میکنیم. چرا باید خیابانهای تهران پارکینگ خودرو باشد. به
خصوص اخیرا که پارک دوبله یک فرهنگ شده است. در این شهر برای این که جان
باختن شهروندان کمتر شود، همه نیازمند اموزشیم.
وی گفت: بعد از اموزش لازم، نیازمند سیتم
پویای هشدار و پیش آگاهی هستیم. توفان در ایران و تهران نه ناشناخته و نه
غیر قابل پیش بینی بود. مدیریت، مقاومت و هندسۀ ساختار اجتماعی – اقتصادی-
عمرانی تهران مناسب چنین رویداد هایی نیست. پس نتیجه می گیریم که پیامدهای
توفان تهران ماهیت انسانی دارد.
استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در
پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره منشاء توفان تهران گفت: شهرهایی مثل
تهران، یزد و سمنان در کنار پهنه های فرسایش بادی واقعند که بدون نیاز به
جریانهای بزرگ جوی می توانند منشاء بروز توفانهای محلی باشند. مشابه توفان
تهران بارها اتفاق افتاده و مساله ای که باعث جلب توجه عمومی به توفان اخیر
شده وقوع آن در منطقه ای پرجمعیت است چنانکه اگر چنین توفانی در مناطق
غیرمسکونی ساوه یا سمنان رخ می داد، شاید کسی اصلا متوجه رخداد ان نمیشد.
مقیمی در عین حال بر ضرورت پیش بینی و
هشدار در مورد چنین رویدادی تاکید کرد و گفت: بحث رصد رخدادهای آب و هوایی
اساسا از زمان ساخت فرودگاه ها و برای ارتقای ایمنی سفرهای هوایی مطرح شده
است. هر هواپیما از نقطه ای مشخص برخاسته و در نقطه ای مشخص فرود می آید که
لازم است وضعیت آب و هوایی این منطقه و احتمال بروز توفان در آن کاملا
مشخص باشد و ادعای هواشناسی مبنی بر قابل پیش بینی نبودن توفان تهران به
هیچ وجه صحیح نیست. پدیده های ماکرو مثل وجود ابرها و بارش باران توسط همه
قابل مشاهده است و از هواشناسی انتظار می رود به پدیده های میکرو و پیش
بینی کوتاه مدت پدیده های جوی توجه ک
No comments:
Post a Comment