Thursday 26 June 2014

فرید زکریا خط مشی راهبردی اوباما از بیعملی دربرابر بحران فزاینده "داعش" را باز میشکافد -درخراسان و مصر و شام و عراق- فتنه و کارزار میبینم (پیشگویی شاه نعمت الله ولی)7


   فرید زکریا خط مشی راهبردی اوباما از بیعملی دربرابر بحران فزاینده "داعش" را باز میشکافد

با رودررویی مستقیم میان دوجبهه شامل "حزب الله لبنان/ سپاه قدس ملاها/ نیروهای بشارالاسد سوری / سپاه بدر شیعه مقتدا صدر عراقی/ نیروهای رسمی نوری المالکی" از یک طرف و جریان موسوم به" دولت اسلامی عراق و شام " از جانب دیگر در خاک عراق عملا نقشه ژئوپولیتیک منطقه دچار دگرگونی شده است.
با سقوط یک سوم خاک عراق در قبضه اپوزیسیون ضد نوری المالکی و با تقاضای رفراندم جهت استقلال اقلیم خودمختار کردستان عراق توسط مسعودبارزانی، اکنون بحث‌های فراوانی درباره جنبه‌های داخلی و خارجی بحران عراق بخصوص   رویکرد بسیار پیچیده و حساب شده  آمریکا در قبال این موضوع بالا گرفته است.
در همین زمینه، فرید زکریا تحلیلگر سرشناس آمریکایی در بنگاه بین المللی خبری "سی ان ان" مباحثی را مطرح کرده که می‌تواند به خوبی بیانگر ماهیت واقعی اهداف آمریکا در عراق و کل منطقه باشد.
به گزارش سایت «تابناک»،در حالی که مقامات آمریکایی تاکنون بارها مدعی شده‌اند گروه‌های تروریستی خطری برای کل منطقه و همچنین منافع آمریکا محسوب شده و مقابله با آن‌ها ضروری است، زکریا تفکر راهبردی پشت پرده آمریکایی‌ها را آشکار کرده و می‌گوید: کشتارها در عراق چیز بدی نیست، زیرا سرانجام منافع آمریکا از طریق آن تأمین خواهد شد. ببینید، اگر از جنبه سیاست واقع‌گرایانه به این امر نگاه کنیم، می‌توان گفت‌ که شمار بسیاری «افراد بد» یکدیگر را می‌کشند و این موضوع برای ایالات متحده چندان بد نیست. برای نمونه، حزب الله (یک گروه تروریستی که ما واقعاً علاقه‌ای به آن نداریم) مشغول حمایت از دولت سوریه است و شاید حتی به دولت عراق هم کمک کند. سپاه پاسداران ایران هم آنجاست. هم‌اکنون همه این نیروها، از انجام کارهای بدی که ما نگران آن هستیم، فاصله گرفته‌اند، زیرا مشغول کمک به دوستان خود هستند... بگذارید پیش از اینکه وارد شویم، بخشی از موضوع خودش حل و فصل شود... اگر ما 600 هزار نیرو داشته باشیم و نظم را برقرار کنیم، شاید بتوانیم ساختار منطقه را بازسازی کنیم، ولی در غیر این صورت، بگذارید برای مدتی فقط نظاره‌گر باشیم».
از نظر سایت تابناک متعلق به محسن رضایی این سخنان زکریا، در حقیقت بیان صریح راهبردی است که اکنون ‌دولت آمریکا ‌در قبال عراق در پیش گرفته و سیاست خود را بر مبنای آن قرار داده است. در حقیقت، این استدلال به خوبی بیانگر این است که چرا آمریکا بر خلاف موضع‌گیری‌های مختلف، تاکنون از ورود به بحران عراق و مقابله با تروریست‌ها خودداری کرده است.
تابناک همچنین اضافه میکند: گفتنی است، هفته گذشته و در اوج درگیری‌ها در عراق، خبر رسید که آمریکا مقابله خود با تروریست‌ها را به کناره‌گیری نوری مالکی، نخست وزیر منتخب عراق از قدرت منوط کرده است؛ شرطی که البته ‌دولت عراق آن را نپذیرفت؛ بنابراین، به نظر می‌رسد اکنون دولت آمریکا می‌خواهد با در پیش گرفتن صبر و انتظار، شاهد درگیری دو طرف در عراق باشد تا به زعم خود، هر دو دشمن این دولت تضعیف شده و راه برای تأمین منافع واشنگتن باز شود
ورود مسعود بارزانی به کرکوک
رئیس منطقه کردستان دقایقی قبل وارد شهر کرکوک شد و با فرماندهان امنیتی در این شهر دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق دقایقی قبل وارد شهر کرکوک شد و با فرماندهان امنیتی در این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.
این برای اولین بار است که پس از آغاز بحران امنیتی در عراق بارزانی به کرکوک سفر می‌کند.
شهر کرکوک از ابتدای بحران هدف حملات  داعش قرار گرفت و نیروهای پیشمرگه کُرد با کمک نیروهای ارتش عراق توانستند تروریست‌ها را از مناطق اطراف این شهر به عقب برانند و یک خط امنیتی در اطراف شهرهای استان کرکوک ایجاد کنند.
استان کرکوک و شهر کرکوک به عنوان مرکز این استان شمالی عراق از زمان تشکیل حکومت جدید در این کشور یکی از کانون‌های اختلاف میان دولت بغداد و دولت اربیل در کُردستان بود چرا که کُردهای عراق تاکید داشتند که این شهر یکی از مناطق کُردنشین است که در زمان صدام حسین دیکتاتور مخلوع عراق با مهاجرت دادن اعراب اهل تسنن ساختار جمعیتی این منطقه را تغییر داده و این منطقه باید تحت نظر اربیل کُردها باشد ولی بغداد تاکید داشت که کرکوک بخشی از منطقه کُردستان نیست.
کرکوک به دلیل منابع نفتی و تاسیسات پالایشگاهی که دارد دارای اهمیت فراوانی است و حالا با آغاز بحران امنیتی که داعش در موصل ایجاد کرده است اختلافات درباره این شهر وارد مرجله جدیدی می‌شود.

No comments:

Post a Comment