Thursday 13 November 2014

تصفیه عراق از عناصر وابسته به نوری المالکی ادامه دارد


   تصفیه عراق از عناصر وابسته به نوری المالکی ادامه دارد

حیدرالعبادی نخست وزیر جدید عراق اراده نیرومندی در تصفیه عراق از عناصر وابسته به نوری المالکی دارد. در شریطی که نوری المالکی به تهران رفته و با مقامات ریز ودرشت ملاقات میکند، عراق شاهد یک تصفیه گسترده در تمام سطوح از عوامل دست نشانده نوری المالکی میباشد. شاید این اشخاص نیز بزودی به دنبال نوری المالکی رهسپار ایران شوند!
به گزارش ایسنا ،به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نخست وزیر عراق 26 تن دیگر از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح این کشور را از سمت خود برکنار کرد.
تابناک با نقل این خبر نوشته است: برخی معتقدند که اینگونه اقدامات حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برای کاهش نفوذ نوری مالکی، نخست وزیر پیشین و معاون کنونی رئیس جمهوری این کشور صورت می‌گیرد. بنا بر این گزارش، فرماندهان برکنار شده از مسئولان ارشد وزارت دفاع بوده‌اند.عملکرد ضعیف فرماندهان نظامی عراق در رویارویی با گروه‌های تروریستی و زدوبندهای پنهان آنها با گروه‌های مختلف در این کشور، مهمترین دلیل برای برکناری این افراد است.نخست وزیر عراق پیشتر نیز تعدادی از مسئولان نیروهای مسلح را برکنار و برخی سمت‌های نظامی را حذف کرده بود
گروه بین الملل، اهمیت سفر این بار نوری مالکی اگر بیشتر از سفرهای قبلی وی به عنوان نخست وزیر عراق نباشد کمتر نیست.نوری مالکی به عنوان معاون اول رئیس جمهوری در حالی وارد تهران شد که یک پروسه سخت را برای انتقال قدرت از وی به کاندیدا جدید پشت سر گذاشت.نوری مالکی در حالی که شرایط انتخاب مجدد را برای نخست وزیری عراق داشت قبول کرد که شخص دیگری جایگزین وی گردد.

7037_438
به گزارش بولتن نیوز، در حقیقت بیت شیعی به عنوان سردمدار رهبری شیعیان در عراق به این نتیجه رسیده بود که برای حفظ وحدت عراق حیدر عبادی را از همان لیست نوری مالکی بر مسند نخست وزیری بنشاند.اگرچه تقبل این اقدام سخت بود ولی نوری مالکی پذیرفت برای وحدت عراقیها و حفظ یکپارچگی عراق از عنوان نخست وزیری چشم بپوشد.همان موقع نیز جمهوری اسلامی ایران از این رفتار نوری مالکی قدردانی کرد.

 در دیدار نوری مالکی با رئیس جمهوری کشورمان نیز دکترروحانی تاکید کرد: سعه صدر و تدبیر شما برای انتقال قدرت در عراق، بسیار جای تحسین دارد چرا که دشمنان منتظر بودند تا این فرایند انتقال قدرت، مشکلات فراوانی را در عراق بوجود آورد، اما تدبیر و حکمت شما و دولت‌تان عراق را با سربلندی از این مرحله عبور داد.
این تاکید مجدد رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید مجددی است بر تلاش بیت شیعی در عراق برای پایان دادن به مشکلات کنونی عراق که امروز بسان سوریه مهد مبارزه با تروریسم تکفیری شده است.
دکتر روحانی در ادامه دیداربا نوری مالکی اظهار داشت: از همان روز‌های اولی که مردم عراق گرفتار مصیبت تروریسم شدند، برادران ایرانی را در مبارزه با تروریسم، در کنار خود یافتند و این همراهی امروز هم ادامه دارد و در آینده نیز تداوم خواهد داشت و بسیار خوشحالیم که با همه این مشکلات، دولت عراق با مشارکت و حضور همه اقوام و مذاهب تشکیل شده است.
روحانی تصریح کرد: ایران در مبارزه با تروریسم، در کنار ملت عراق است و کمک های خود را به هیچ شرطی مشروط نکرده و فقط برای اینکه مردم بزرگ عراق را برادران و همسایه‌های عزیز خود می‌داند که با آنها دارای یک پیشینه فرهنگی کهن مشترک است، کمک و همراهی با آنان را در این مسیر رسالت خود می‌داند.
این سخنان در حقیقیت نشان دهنده عمق استراتژی ایران در قبال عراق و منطقه است که خود را موظف به همراهی عراقیها می داند و همواره کوشیده است با پرهیز از دخالت در سیاست این کشور حامی وحدت عراقیها باشد.این اصلی مهم برای حضور و جایگاه ایران در نزد عراقیها به عنوان یک بازیگر مهم و تاثیر گذارمی باشد،هرچند کشورهای غربی این را به عنوان نفوذ قلمداد و معرفی می کنند.
حضور اولیه ایران در عراق از همان روزهای اول سرنگونی صدام و حمایت از ساختارهای دولتی تلاش جدی ایران برای حفظ انسجام داخلی بود فرایندی که هیچ وقت برخی کشورهای عربی و غربی نتوانستند آن را بپذیرند.
سیاست اشتباه آمریکاییها دراز بین بردن ساختارهای حکمرانی در عراق منجر به بروز بحرانهای جدی در این کشور شد که امروز به نام تروریسم تکفیری ظاهر شده است .
با توجه به این سخنان باید تاکید کرد که عنصر مفقوده در عراق عدم حمایت کشورهای غربی و عربی از ساختارهای حکمرانی وحدتگرای عراق بود که ایران به خاطر آن توصیه کرد نوری مالکی به تصمیم بیت شیعی در عراق احترام بگذارد و اجازه ندهد که یکپارچگی عراقیها متلاشی شود.
با پیروی و تبعیت عراقیها از این سیاست آنها توانستند دولت جدید را تشکیل دهند و امر انتقال قدرت در عراق که غربیها در پی ایجاد تنش به این نام بودند در شرایطی مسالمت آمیز صورت گرفت و حضور مجدد نوری مالکی درتهران بیانگر این پیام است که روابط تهران با دوستانش در عراق و سایر کشورها براساس حفظ وحدت ملی تعریف می شود.استراتژی که عنصر مفقوده سیاست غربیها و کشورهای غربی به نسبت عراق می باشد.
نوری مالکی در تهران این بار بیشتر مورد استقبال قرار گرفت تا به وی نشان داده شود که هرکسی که به وحدت عراقیها اهیمت دهد نزد ایرانیها قابل احترام و استقبال است.  

No comments:

Post a Comment