Saturday 15 November 2014

خطرِ موسسه ای موسوم به "طلوع" برای تکثیر "احمد فردید یزدی" در نسل جوان!


   خطرِ موسسه ای موسوم به "طلوع" برای تکثیر "احمد فردید یزدی" در نسل جوان!

صفار هرندی:کار طلوع فراتر از راه اندازی یک دانشگاه یا دانشکده ی غیرانتفاعی است/ پناهیان: برای فراگیری و ارتقای فرهنگ انقلابی و تربیت نیروهای خاص راهی بجز تشکیل چنین موسساتی وجود ندارد
Upload_133145
  رجانیوز- گروه فرهنگی: در پائیز سال 92 بود که «موسسه فرهنگی طلوع» فعالیت خود را با برگزاری دوره آموزشی «به سوی تمدن اسلامی» آغاز کرد، اکنون یک سال از راه اندازی این موسسه می گذرد و در این مدت با کمک «اساتید توانمند و انقلابی» قریب به 70 «دوره آموزشی و درس گفتار» برگزار کرده است.

به گزارش رجانیوز، روز چهارشنبه 22 آبان «نخستین گردهمائی سالاتید و مخاطبان طلوع» با حضور حجت الاسلام پناهیان و صفار هرندی برگزار شد. آنچه در ادامه می خوانید گزارش خبرنگار رجانیوز از این مراسم است.
* روز گذشته سردبیر به من گفته است که خودم را برای تهیه خبر و گزارش «نخستین گردهمائی سالانه اساتید و مخاطبان موسسه طلوع» آماده کنم، این روزها همه خبرنگاران در گیرو دار حضور در نمایشگاه مطبوعات هستند، ساعت 14:30 است و من از نمایشگاه مطبوعات خارج می شوم و مصلی را به مقصد «کافه نخلستان اوج» ترک می کنم.


133045
* ساعت 15:30 است و خانم ها و آقایان جوانی را می بینم که به همراه من وارد سالن برگزاری مراسم می شوند، سالن رفته رفته در حال پر شدن است، اساتید طلوع هم یکی پس از دیگری می آیند، آقای دکتر پیغامی را می بینم که در یک گوشه ای از سالن نشسته است، ظاهراً زودتر از بقیه اساتید آمده است.

* برنامه با قرائت قاری قرآن رسماً آغاز می شود.

* مجری برنامه به حاضرین خیرمقدم می گوید، می گوید؛ اکنون که «یکسال از طلوع ِ طلوع می گذرد»، کنار هم جمع شده ایم تا «با نگاهی به آنچه گذشت»، خود را برای آینده آماده کنیم.

* دکتر وحید یامین پور اولین سخنران برنامه است، مجری برنامه او را «رئیس هیات مدیره طلوع» معرفی می کند.

طلوع دسترسی به اساتید و نخبگان را برای جوانان متعهد به آرمان انقلاب اسلامی آسانتر کرد
* رئوس سخنان دکتر یامین پور رئیس هیات مدیره موسسه آموزشی طلوع؛
- انقلاب اسلامی ماهیتی فرهنگی دارد و رشد و تعالی آن از رهگذر تعمیق معرفت دینی، ایمان روشن بینانه و بصیرت سیاسی و فرهنگی می گذرد. متاسفانه نهادهای رسمی متولی دانش و فرهنگ با مصائب نظری بسیاری دست به گریبان اند.
- فراوانی منابع دست چندم و ترجمه ای و ناکافی و حضور اساتیدی که به طور کامل و یا نسبی به گفتمان سکولار غرب تعهد دارند، همچنین گرایشهای پوزیتویستی و لیبرالیستی در عرصه های علمی و فرهنگی باعث شده تا همواره دانشجویان نخبه که دغدغه های فرهنگی و تاریخی خاصی دارند به مطالعات جنبی تمایل پیدا کنند.
- موسسه فرهنگی طلوع با برگزاری دوره ی آموزشی «به سوی تمدن اسلامی» دسترسی به اساتید و نخبگان را برای جوانان متعهد به آرمان انقلاب اسلامی آسانتر کرده و آنها را در ترویج و تعمیق گفتمان اصیل انقلاب یاری می کند.
- افرادی که در یک سال گذشته در «سایت موسسه طلوع» ثبت نام کرده و برای خود «پروفایل» ثبت کرده اند، 5550  نفر پروفایل بوده است.
- تعداد نفر دورره های برگزار شده :  4357 نفر دوره ( 1456 نفر دوره حضوری - 2901 نفر دوره مجازی )
- طلوع در استان ها:

تعداد کل درخواست های موسسات استانی:  78 موسسه 
دوره های برگزار شده در تابستان 93 : 4 مجموعه دوره استانی ( قم، خراسان، مازندران، اصفهان)
تعداد دانشجویان آموزش یافته در استان ها: 600 نفر دوره


- دوره های مشترک طلوع با سایر موسسات:
برگزاری دوره های مشترک با همکاری موسسات و دانشگاه های دیگر(دانشگاه شریف، دانشگاه امیرکبیر، موسسه امام خمینی، پژوهشکده باقر العلوم، مجمع فرآ، موسسه شهید آوینی و ...)

55962
سیستم عامل اندیشه ای ما چیست؟
* دکتر یامین پور در پایان سخنان خود از دکتر عادل پیغامی دعوت می کند تا به نمایندگی از اساتید حاضر در مراسم، به ایراد سخن بپردازند.
* دکتر پیغامی اما سخنانش کوتاه است و البته موجز.
* پیغامی ضمن ابراز امیدواری و تقدیر از راه اندازی موسسه طلوع در ضرورت تقویت فعالیتهای موسسه طلوع از سرمایه اصلی نظام اسلامی سخن می گوید و می گوید؛ «انقلاب اسلامی ایران در خاک و درخت و نگه داشته نمی شود، انقلاب اسلامی باسرمایه انسانی نگه داشته می شود».

* متاسفانه چرخه ی تولید سرمایه انسانی شکل نگرفته و انقلاب اسلامی نهاد تولید سرمایه های انسانی نداشته
است .

* پیغامی سخنان کوتاهش را با یک سوال قابل تامل به پایان می برد و از حاضران می خواهد تا به پاسخ آن بیاندیشند؛ «یک کامپیوتر و رایانه اگر «سیستم عامل» نداشته باشد، هیچکدام از نرم افزارهای کاربردی آن قابلیت اجرا و Run شدن نخواهند داشت، حال بنظر شما سیستم عامل اندیشه ای ما چیست که باید مبتنی بر آن دانش ها و آموزش هایی که فرا می گیرم قابلیت کاربرد و اجرا شدن داشته باشند؟»
133032
صفار هرندی: حسن انتخاب عنوان طلوع برای این موسسه با معنی نام آن همراه است
* دیگر سخنران برنامه «دکتر صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» است، صفار هرندی سخنانش را با «معانی مختلف کلمه طلوع در فرهنگ لغت» آغاز می کند؛
* حسن انتخاب عنوان طلوع برای این موسسه با معنی نام آن همراه است. طلوع به معنی ظاهر شدن است اما گاهی طلوع را بالا آمدن ستاره و خورشید و گاهی برآمدن یا ظاهر شدن یک شخص بر سرکوه می گویند، در جای دیگر شکوفه کردن درخت را طلوع می گویند، یعنی مقدمه ی میوه دادن و معنی دیگر طلوع روییدن دندان کودک است، یعنی تصور فاصله گیری از گذشته و رقم خوردن سرنوشت زندگی جدید، این دندان درآوردن برای یک مجموعه نوپا و خیز برداشتن برای بزرگی کردن و بالغ شدن نکته ی لطیفی است، که ان شاالله طلوع تان خجسته و مستمر واقع بشود.

133139
کاری که شما سامان داده اید چیزی فراتر از راه اندازی یک دانشگاه یا دانشکده ی غیرانتفاعی است


* وی افزود: برگزاری دوره های آموزشی که مقدمه ای برای انسجام بخشی به اطلاعات و دانسته هاست، باعث یکسانی یا نزدیک به هم شدن برآوردهای ماست که این ها مقدمه ی انسجام و وحدت است و  شاید بتوان گفت افتتاح این موسسه همان کاری است که در نظام هایی که تمرین حزبی دارند تحت عنوان آموزش های تشکیلاتی، حزبی و ایدئولوژیک صورت می گیرد. در گذشته چنین موسساتی وجود نداشت. بهتر است چنین سامانه های آموزشی را بیشتر ایجاد کنیم زیرا آموزش های این مجموعه ها دانسته هایی نیست که در هر دانشگاه، آکادمی و هر مکتب خانه ای آموخته شود و با انباشته کردن دانش تئوریک نسبت به محیط واقعی معلوم نیست عایدی درستی داشته باشیم. برداشت من این است که کاری که شما سامان داده اید چیزی فراتر از راه اندازی یک دانشگاه یا دانشکده ی غیرانتفاعی است.
شخصیت هایی که به این دوره ها دعوت می شوند علاوه بر نسبت با حوزه ی تئوری، دستی بر آتش عمل، اجرا و محیط اجتماعی دارند و همین امر ضرورت این دوره ها را بیشتر می کند

* عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شخصیت هایی که به این دوره ها دعوت می شوند وجه مشترکی دارند و آن این است که علاوه بر نسبت با حوزه ی تئوری، دستی بر آتش عمل، اجرا و محیط اجتماعی دارند و همین امر ضرورت این دوره ها را بیشتر می کند گفت: افتتاح این مجموعه ها می تواند موجب گرد هم آمدن افرادی شود که نگرش مکتبیِ به مسائل را مرور می کنند، که هدف در اختیار دادن اطلاعاتی است که قرار است منشأ راهیابی به آینده تلقی بشود، بنابراین طرح مباحث ایدئولوژیک در این گونه دوره ها از اهداف قطعی موسسه فرهنگی و آموزشی است. ما باید جریان مردمی را تقویت کنیم، خوشبختانه ایده تقویت جبهه مردمی انقلاب اسلامی در سال های اخیر بالا گرفته (و این کار مورد امضای رهبری بوده هر چند خودشان محرک این اتفاقات بودند)، یعنی کسانی که از ظرفیت های دانش برخوردارهستند اگر می خواهند در آینده کار مدیریتی انجام دهند باید تحت تعلیمی از این جنس قرار بگیرند.

55970
* یکی از کارهایی که در این دوره ها صورت می گیرد، همین کارهای از جنس تقویت بنیه ی فکری و فرهنگی است که در واقع می تواند زیربنا و مقدمه ی تشکل های مردمی باشد، یعنی کسانی که برخوردار از ظرفیت های دانش و تجربیات مرتبط با آن دانش و مستعد ورود به عرصه ی واقعی باید تحت تعلیمی از این جنس قرار بگیرند.

* باید موسسات حزب اللهی و فرهنگی را برای کادرپروری آینده انقلاب فعال کرد واین شانسی است که به عهده تشکل های سیاسی است و پس از 34 سال نباید آدم های خالی ذهن و بی اطلاع درباره یک مقوله بر سر آن موضوع مسئولیتی داشته باشند.

55971
* حجت الاسلام پناهیان دیگر سخنران ویژه این گردهمائی بود، او سخنانش را با «ضرورت راه اندازی موسساتی همچون طلوع» آغاز کرد؛

پنجاه درصد از دانشی که جامعه ما به آن نیاز دارد اصلاً هنوز تولید نشده است/مهم ترین مشکل انقلاب ما کمبود دانش برای ارتقای فرهنگ و اداره کشور به صورت کاملاً دینی و بومی است

* حجت الاسلام علیرضا پناهیان گفت: چنین موسساتی که به آموزش و اندیشیدن و تربیت نیرو می پردازند باید بیشتر شوند. برای فراگیر شدن و ارتقای سطح فرهنگ انقلابی و تربیت نیروهای خاص راه دیگری  بجز تشکیل چنین موسساتی وجود ندارد. موسسه طلوع محیطی است که افراد گزیده ای به سمت آن می آیند و مانند مدارس رسمی که در هر جا باشند مخاطبان عمومی تری را تحت پوشش قرار می دهند. این گزیده شدن مخاطبان یک حسن تلقی می شود.

نهضت نرم افزاری معطوف به نیازهای خاص انقلابی، اسلامی و جهان اسلام است
* وی با بیان اینکه چنین محیط هایی نباید به آموزش به معنای انتقال داده های علمی به ذهن مخاطبان باشد، افزود: این آموزش ها باید بستری برای اندیشیدن و تولید علم باشد، البته مبانی علوم حوزه  و دانشگاه کافی است اما بدون تردید نیازی که با آن مواجه هستیم علومی است که باید تولید شود. نهضت نرم افزاری معطوف به نیازهای خاص انقلابی، اسلامی و جهان اسلام است.
55964
مطالب شما چه در مقام تحصیل و چه در مقام تولید اندیشه باید ناظر به آینده باشد* حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت: یکی از فلسفه های انقلاب ما امکان تولید علم و دانش در آن است تا براساس آن دانش این انقلاب تثبیت شده و تعالی یابد. نباید تنها به دانش کسانی که این انقلاب را به وجود آوردند اکتفا شود، غیر از شخص بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب که باید به شرح اندیشه آنان بنشینیم و هنوز به دامنه های قله های اندیشه هایشان نرسیدیم، آموختن اندیشه های بقیه کسانی که در انقلاب بودند به تنهایی نیازهایمان برطرف نمی کند.


* وی تصریح کرد: ما نباید  بین جایی که می خواهد آموزش دهد و جایی که می خواهد اندیشه کند فرقی بگذاریم و کسانی که در چنین آموزش هایی شرکت می کنند باید نام دانش پژوه به خود بگیرند. مطالب شما چه در مقام تحصیل و چه در مقام تولید اندیشه باید ناظر به آینده باشد نه به گذشته و حال و باید به فکر این باشیم که مشکلات آینده را حل کنیم.

پنجاه درصد از دانشی که جامعه ما به آن نیاز دارد اصلاً هنوز تولید نشده است
* پناهیان خاطرنشان کرد: مطمئن باشید پنجاه درصد از دانشی که جامعه ما به آن نیاز دارد اصلاً هنوز تولید نشده است که شما بخواهید آن را فرابگیرید، پس دوستان باید به فکر آن پنجاه درصد هم باشند. همین کسانی که سر کلاس های اساتید مسائل را بررسی کرده اند، باید خودشان بتوانند در مقام تولید اندیشه بربیایند، البته بدون آموزش دیدن همین مطالبی که اساتید منتقل می کنند هم نمی توان به اندیشه و تولید علم پرداخت.
55970

* حجت الاسلام پناهیان با عنوان اینکه افکار برخی از اندیشمندان جامعه ما امروز جایگاهی ندارد، چرا که ذهن آن ها درگیر حل مسائل گذشته بوده و امروز مسائل تغییر کرده اند، عنوان کرد: هیچ گاه اندیشه ی هیچ عالم و اندیشمندی غیر قابل استفاده نیست مانند کتاب لغتی که هیچ وقت نمی توان گفت غیر قابل استفاده است و همیشه به عنوان کتاب مرجع از آن استفاده می شود، ولی وقتی در کتاب لغتی به عنوان کتاب مرجع معانی برخی از اصطلاحات جدید که در همین چند سال اخیر پا به عرصه ی ادبیات گذاشته اند، ذکر نشده باشد چه باید کرد؟ ضمن این که این کتاب مرجع مرجعیت خود را دارد شما نیاز به مرجعیت جدید پیدا می کنید. تولید اندیشه باید در حوزه و دانشگاه انجام بگیرد و این تولید اندیشه باید ناظر به فردا باشد، فردایی که اصلاً شبیه دیروز نیست.

* وی افزود: سعی کنید به معارف دینی خیلی سر بزنید، معارف دینی ما خیلی غریب هستند و جای اکتشاف دارند،آیت الله وحید خراسانی به من می فرمودند اکثر قرآن و متون دینی به بکارت خود باقی ماندند و ای کاش این مشغله های حوزه را نداشتم و به این مطالب می پرداختم. آگاه ترین افراد مذهبی را می توان پیدا کرد در حالی که آیات و روایات بسیار کلیدی که نیاز روزشان است را نشنیده اند در حالیکه معارف دینی ما جای اکتشاف دارند. تولید فیلسوفان و معارف انسانی بیش از حدی که ارزش ارائه شدن داشته باشند، ارائه شده اند. معارف و متون دینی بنای بسیار بالایی دارند ومطالعات عمیقی در این زمینه می توان داشت.

اصل حرکت برپایی موسسه طلوع بسیار مورد تقدیر است
* حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: اصل حرکت برپایی موسسه طلوع بسیار مورد تقدیر است و برگزاری دوره های پودمانی آموزشی در موضوعات مورد نیاز انقلاب اسلامی مهم ترین دلیل برای هوشمندی نیروهای حزب الله است. مشکل انقلاب نه تعصب حزب اللهی گری است، نه میزان اقبال اجتماعی به حزب اللهی، نه کمبود امکانات حزب اللهی است و نه توان مدیریت در بدنه حزب اللهی، این ها را به اندازه کافی داریم، مهم ترین مشکل ما کمبود دانش برای ارتقای فرهنگ و اداره کشور به صورت کاملاً دینی و بومی است. که در مجموع باید گفت که دانش مان ناقص است، سواد دینی خوب در حد عمیق برای کارآمدکردن کم داریم، متاسفانه در بهترین جمع های کارشناسان دینی اختلافات زیادی دیده می شود که امید به حل مشکلات در آینده را از بین می برد.
133012
رمضان نژاد مدیر شبکه تلویزیونی افق
گفتنی است برنامه های ترم پاییز  این موسسه از پنج شنبه هفته جاری آغاز خواهد شد و مهلت ثبت نام علاقمندان تا شروع اولین جلسه کلاسها خواهد بود .
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به آدرس سایت این مجموعه مراجعه نمایید یا جهت ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی موبایلی شماره 09190132580 را ذخیره نمایید . Toluehagh.ir
اخبار مرتبط:
ثبت نام کلاس‌های ترم پاییز مجتمع آموزشی طلوع
آغاز شد

No comments:

Post a Comment