Thursday 20 November 2014

مجلس نمایندگان آمریکا نقض «فاحش» حقوق بشر در ایران را محکوم کرد


   مجلس نمایندگان آمریکا نقض «فاحش» حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

300px-Cyrus_Cylinder
ضمن تمجید از دوران پادشاهی کورش بزرگ، قطعنامه مصوبه حمايت اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را با خود دارد. رئیس کمیته امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا در محکومیت نقض مستمر حقوق بشر در ایران اظهار داشت: «نخستين اطلاعيه حقوق بشر در دوران پادشاهی کوروش بزرگ و با رواداری او، برای تمام فرهنگ‌ها و اديان صادر شد.»
اد رويس، نماينده جمهوری‌خواه مجلس نمايندگان، و اليوت انگل، عضو دموکرات و ارشد کميته امور خارجی اين مجلس، ارائه دهندگان طرح اولیه این قطعنامه بودند.آقای رويس پس از تصويب اين قطعنامه با اشاره به تلاش دولت باراک اوباما برای دستيابی به راه‌حلی ديپلماتيک بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت که کنگره ايالات متحده «نبايد در خوی وحشيانه حکومت ايران شک و تردیدی داشته باشد.»

به گزارش رادیو فردا مجلس نمايندگان آمريکا روز چهارشنبه با صدور قطعنامه‌ای که «پيامی محکم به ايران در آستانه ضرب‌الاجل برای رسيدن به توافق اتمی» توصیف شده، «نقض فاحش حقوق بشر به دست حکومت ايران» را محکوم کرد.
آن گونه که در اطلاعيه دفتر اد رويس، نماینده جمهوری‌خواه و رئيس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، آمده، اين قطعنامه روز چهارشنبه، ۲۸ آبان، تصویب شده است.
رئيس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا همچنین جمهوری اسلامی را حکومتی توصيف کرد که «به طور سيستماتيک حقوق بنيادی جامعه‌اش را نقض می‌کند».
رئيس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا- اد رويس- اين اقدامات را «بدعتی در فرهنگ پارسی» توصيف کرده است: به گفته  ايران «وحشيانه صدای فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و اقليت‌های دينی را سرکوب می‌کند، مخالفان سياسی‌اش را می‌کشد و در مقابله با افراد اسيدپاش... اغماض می‌کند.»
بانی قطعنامه مجلس نمايندگان آمريکا در محکوميت وضعيت حقوق بشر در ايران، گفته است: «در حالي که حکومت ايران جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را با جديت پيگيری می‌کند، خواست ميليون‌ها نفر از مردم اين کشور برای آزادی را نيز سرکوب می‌کند. راه‌حل‌های امروز سياست خارجی ايالات متحده می‌تواند و بايد بر اهداف استراتژيک مانند نابودی برنامه هسته‌ای ايران در عين توسعه و ترويج حقوق بشر و دموکراسی در اين کشور استوار باشد.»
کميسيون آزادی‌های مذهبی ايالات متحده آمريکا در گزارش سال ۲۰۱۴ خود، تاکيد کرده که جمهوری اسلامی از طريق شکنجه و زندان، به طور سيستماتيک و دائم در حال نقض آشکار آزادی‌های دينی است.
سازمان ملل متحد نيز بر نقض حقوق بشر در ايران تاکيد کرده است.
به گفته احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره وضعيت حقوق بشر در ايران، وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی در دولت حسن روحانی، بدتر نيز شده است

No comments:

Post a Comment