Monday 3 November 2014

محکومیت نقض فاحش حقوق‌بشر در ایران در اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد در ژنو


   محکومیت نقض فاحش حقوق‌بشر در ایران در اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد در ژنو

unnamed_5

در اجلاس «بررسی دوره‌یی جهانی» شورای حقوق‌بشر ملل متحد، که روز جمعه در مقر اروپایی ملل‌متحد در ژنو برگزار شد، نمایندگان کشورهای مختلف وخامت وضعیت حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها، به‌ویژه موج اعدامها و سرکوب زنان را محکوم و تأکید کردند که در دوران آخوند روحانی، وضعیت حقوق‌بشر رو به وخامت گذاشته است. آنها خواهان لغو حکم اعدام، تضمین برابری زنان، تضمین حقوق گروه های دنی و قومی و آزادی زندانیان سیاسی شدند و رژیم آخوندی را فراخواندند که به نماینده ویژه دبیرکل ملل‌متحد اجازه سفر به ایران را بدهد: 
اجلاس «بررسی دوره‌یی جهانی» در مقر اروپایی ملل‌متحد در ژنو برگزار می‌شود و طی آن وضعیت حقوق‌بشر در کشورهای عضو سازمان ملل هر چهار سال یک‌بار مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ رژیم حاکم بر کشور عضو سازمان ملل متحد  باید گزارشی جامع از اقداماتی که برای بهبود وضعیت حقوق‌بشر در پیش گرفته است ارائه دهد، و پس از آن نمایندگان سایر هیأتها درباره وضعیت حقوق‌بشر آن کشور صحبت می‌کنند. در جلسه روز جمعه که به رژیم آخوندی اختصاص داشت، 
نخست جواد لاریجانی تئوریسن اعدام و سنگسار در رژیم آخوندی، گزارش رژیم را ارائه کرد و به‌نحو مسخره‌یی از جمله مدعی شد، رژیم اقدامات زیادی رو برای توسعه و بهبود حقوق‌بشر انجام داده  !!! و مثلا "منشور حقوق بشر" نوشته است (که هرگز به اندازه یک میلیمتر اجرا نشده است!!) و یک حکومت «دموکراتیک» هست!!!!!!!
بعد از آن، نمایندگان هیأتهای مختلف به محکوم‌کردن نقض وحشیانه حقوق‌بشر در ایران پرداختند. 
استرالیا  اول توقف حکم اعدام را خواستار شد؛ به‌خصوص هر نوع اعدام نوجوانان. بعد از آن به حق آزادی بیان، تجمع و انجمن و آزادی زندانیان سیاسی پرداخت. نماینده استرالیا همچنین گفت، هر نوع سرکوبی علیه اقلیتها باید پایان پیدا کند و باید آزادی مذهبی در ایران تضمین بشود. نماینده سوئد وضعیت حقوق‌بشر در ایران را هم‌چنان وخیم توصیف کرد و گفت، ما خواهان پایان اقدامات سرکوبگرانه علیه اقلیتهای مذهبی و قومی هستیم. خواهان آزادی کامل دسترسی به اینترنت هستیم. او اضافه کرد، باید احمد شهید گزارشگر ویژه دبیرکل ملل متحد، دسترسی کامل داشته باشه و بتواند به ایران سفرکند و گزارشی میدانی از زندانها و بازداشتگاه تهیه کند و با زندانیان سیاسی گفنگوکند!
نماینده هیأت سوئیس گفت، ما از اعدامها در ایران بسیار نگرانیم و به‌طور خاص به پرونده ریحانه جباری اشاره کرد. او گفت، همه موارد احکام اعدام باید مورد بررسی قرار گیرد و همه کسانی قربانی نقض مستمر  برخورداری  از حق آزادی بیان  شده و هم اکنون در فل و زنجیر هستند، بیدرنگ  باید آزاد بشوند. 
هیأت انگلستان خواهان آن شد که رژیم فوراً اعدام نوجوانان را متوقف کند. نماینده این هیأت گفت، ما مخالف حکم اعدام هستیم و از موج اعدامها در سال گذشته نگرانیم. وضعیت زندانیان هم وخیم گزارش می‌شود؛ از جمله حبس‌های انفرادی طولانی‌مدت، اعتراف اجباری و سوء استفاده‌های فیزیکی وجود دارد. 
نماینده بلژیک گفت، به‌طور خاص نگران افزایش اعدامها توسط رژیم ایران هستیم. و ادامه اعدام نوجوانان هم ما را نگران کرده است. 
کانادا: خواهان تحقیقات و محاکمه همه کسانی شد که مسئول سوء رفتار با زندانیان هستند. نماینده این کشور به‌طور مشخص به حمله به زندانیان اوین در آوریل 2014 و در آستانه انتخابات نمایشی رژیم در سال 1388 اشاره کرد. کانادا هم یکی از کشورهایی بود که نسبت به ناعادلانه بودن روند قضایی ریحانه جباری به رژیم اعتراض کرد. 
بعد از این سخنرانی‌ها، دوباره نوبت به هیأت فرستاده شده به ژنو توسط رژیم ایران به سرپرستی محمدجواد اردشیر لاریجانی دبیر به اصطلاح "ستادحقوق بشر قوه قضائیه رژیم آخوندها" رسید؛ لاریجانی در واکنش به اعتراضات گسترده کشورها به اعدام  جلادانه ریحانه جباری، با فضاحت بیمانند و وقاحت مثال زدنی و بالحن طلبکارانه و مدعیانه از پشت تریبون حقوق بشر سازمان ملل متحدگفت: "همه این اقدام را محکوم کردند، ولی نگفتند که کجای کار ما در این روند غلط بود! "


اردشیر لاریجانی  سپس به دفاع تمام‌عیار از اجرای احکام اعدام پرداخت و وقیحانه گفت، اعدام یا «قصاص» دارای ویژگی خاص سیستم ما است. فکر می‌کنم ارزش این‌را دارد که غربی‌ها هم آن را مورد بررسی قرار بدهند! 
اما بعد از این اظهارات تکان دهنده، دوباره  سایر هیأتها به اعتراضهای گسترده به نقض حقوق‌بشر توسط قوه قضائیه رژیم آخوندها دست زدند. 
نماینده جمهوری چک، خواهان آن شد که رژیم آزادی مطبوعات و آزادی دسترسی به اینترنت را تضمین کند. او گفت، رژیم ایران باید به کنوانسیون علیه شکنجه بپیوندد، حکم اعدام را لغو کند و آزادی مذهب را برای پیروان آیینهای مختلف تضمین نماید. 
نماینده هیأت دانمارک  نیز تصریح کرد: ما از استمرار گزارش‌ها درباره شکنجه، بدرفتاری و دستگیریهای خودسرانه گسترده توسط رژیم ایران نگرانیم. ما عمیقاً نگران تهدید و تبعیض علیه گروه های مذهبی هستیم. 
هیأت فنلاند هم خواهان توقف حکم اعدام توسط رژیم شد و گفت، رژیم ایران باید به التزامات بین‌المللی‌اش گردن بگذارد تا مدافعان حقوق‌بشر و همه کسانی که از حق آزادی بیان و تجمع استفاده می‌کنند، حقوقشان تضمین شود. 
فرانسه گفت که عمیقاً نگران سیستم کار قضاییة رژیم ایران و اجرای احکام اعدام هست. رژیم باید فوراً به احکام اعدام پایان بدهد؛ و خواهان تضمین استقلال قضاییه، آزادی دسترسی به اینترنت، توقف سرکوب گروه های مذهبی و قومی، و تضمین حقوق زنان شد. 
نماینده آلمان به‌طور خاص خواهان آن شد که رژیم، سریعاً همه اعدام‌های علنی رو متوقف کند و بعد حکم اعدام لغو بشود و با سازمان ملل و نمایندگان آن که خواهان بازدید از ایران هستند نهایت همکاری را به عمل آورد. 
نماینده ایتالیا در سخنرانی خودش، توقف اعدام نوجوانان گشت، و در ادامه خواستار  لغو حکم اعدام خواستار شد. 
در این جلسه همین‌طور نمایندگان کشورهای مونته نگرو، اسلواکی، هلند، زلاند نو، و نروژ و لیتوانی ضمن ابراز نگرانی از تشدید نقض حقوق‌بشر در ایران، خواستار لغو حکم اعدام، آزادی بیان، آزادی دسترسی به اینترنت و تضمین حقوق و آزادیهای گروه هایِ مذهبی و قومی شدند. 
این اجلاس که به وضعیت حقوق‌بشر در حکومت آخوندی اختصاص داشت، تنظیم یک گزارش را در پی دارد و در آن توصیه‌های ارائه‌شده درباره وضعیت وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران، منتشر می‌شود.

No comments:

Post a Comment