Tuesday, 5 August 2014

هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیان


   هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیان

قبرستان بقیع در گذشته به این شکل نبوده و بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بوده‌اند.
280853_297
تا اینکه در هشتم شوال 1344 هجری قمری (1926 میلادی) وهابی‌های سعودی ب تمامی گنبدها و قبه‌های موجود را تخریب کردند که این روز در تاریخ تشیع به نام یوم الهدم نامگذاری شده است. 
280841_356

پس از انتشار خبر واقعه تخریب قبور ائمه بقیع، اعتراض‌های شدیدی از سوی  کشورهای ایران، عراق، هند و... صورت گرفت و بسیاری از دروس حوزه‌های علمیه تعطیل شده و مراسم‌های سوگواری و اعتراض برپا شد. 
280846_216 
در هشتمین روز شوال سال 1344 هجری قمری وهابیون  پس از اشغال مکه با هدایت عبدالعزیزبن سعود مسیر مدینه را در پیش گرفتند و پس از مقابله با مدافعان شهر آن را به تصرف خود درآورده و قبور ائمه بقیع را تخریب کردند. آنها همچنین در این حرکت  به قبور دیگر نیز قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم (ص)، قبر ام‌البنین مادر حضرت ابوالفضل العباس(ع) و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق(علیه السلام) و... را تخریب کردند. وهابیون همچنین ضریحی که بر روی قبور حضرات معصومین امام مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) قرار داشت را خراب کرده و آن را با خود بردند.در هیچ کجای دنیا نسبت به قبور بزرگان خود این همه بی‎ادبی و بی‎احترامی روا نمی‎دارند و در هر کجا دفن اموات مرسوم است، قبور اموات و مقبره آنها نیز محترم است.

شاید تا قبل از قرن معاصر و قریب به آن عمده منابع تاریخ و مصدر آن، کتاب‌ها و نوشته‎هایی بود که بر اساس نقلیات مسند و غیر مسند و مطالعات گسترده آنها در کتاب‌های متعدد تدوین شده بود و شناخت مطالب معتبر آنها از غیر معتبر هم کار همه کس نیست و اهل فن و افراد بصیر به تاریخ و مسائل مربوط به آن می‎توانند در مواردی که اختلاف نقل باشد با تحقیق و بررسی اظهار نظر کنند.
با کاوش‌ها و فحص‎هایی که علمای باستان شناس از مدتی قبل آغاز کرده و روز به روز بر تکامل آن افزوده، منبع مهم دیگری نیز بر منابع تاریخی و شناخت ملل افزوده شد که اگر چه در گذشته هم این منبع مورد توجه بود، لیکن عمق وسعت فعلی را نداشت و در عصر ما یکی از منابع مهم تاریخ و شناخت احوال اقوام و ملل آثاری است که از آنها باقی مانده و حتی با حفریات کشف می‎شود؛ بناها، معابد، قبرها، سکه‎ها، ظرف‌ها، زیورها و آثار هنری و چیزهای دیگر امروز از بزرگترین معرف‌های تمدن و اوضاع و احوال اجتماعی ملل است.
مکه مکرمه و مدینه منوره از این جهت که گفته شد بیشتر از هر نقطه اهمیت و موقعیت دارد و آثار و ابنیه این دو شهر و نواحی آن همه از مصادر تاریخ ما و بلکه ادیان به اصطلاح ابراهیمی است و اگر این دو شهر را علاوه بر جنبه‎های روحانی و معنوی موزه بزرگ عالم اسلام و وحی بدانیم گزاف نگفته‎ایم. در این دو شهر تا قبل از تخریب‌های پی‎درپی وهابی‎ها مشاهدی موجود بوده که هر یک گوشه‎ای و ناحیه‎ای از تاریخ پیامبر بزرگ اسلام را بازگو می‌کرد و آثار ارزنده‎ای از تاریخ زندگی و تلاش‌های آن حضرت در راه ابلاغ وحی و رسالت اسلام بود.
مشاهدی که همه در سلسله اسناد تاریخی اسلام و سوابق حرمین شریفین قرار دارد و معرف سلسله نسب پیغمبر صلی‎الله علیه وآله بوده و حتی از اوضاع دوران جاهلیت، ما را با خبر می‎سازد. و خلاصه تمام مسجد مدینه و مسجد الحرام و تمام شهر مدینه و مکه و بقعه‎ها و اماکن و مساجد و حتی چشمه‎ها، چاه‌ها، راه‌ها، کوه‌ها و سرزمین‌ها و قراء واقع در اطراف و نواحی این دو شهر همه از سر گذشت اسلام و چگونگی ظهور و سیر آن حکایت می‎کند و مسلمانان که به حفظ تاریخ و شرف و سوابق درخشان خود و احیای آثار اسلامی علاقه دارند، باید همگان در حفظ این آثار و بازسازی آنچه ویران شده اقدام کرده و حرمین را از دستبرد استعمار و تصرفات ویرانگرانه آنها خارج کنند. این آثار و نشانه‎ها و بناها بهتر از کتب سیره، مردم را با سیره پیغمبر صلی‎الله علیه وآله آشنا می‎سازند. کتاب‌های سیره فقط به نظر اهل مطالعه می‎رسد در حالی که این آثار را عموم مردم که از دور و نزدیک می‎آیند مشاهده می‎کنند و از آن برکت‌ها و درس‌های بزرگ می‎گیرند.
حتی باید نام‌های اصلی کل اماکن و زمین‌هایی که در عصر رسالت و در لسان روایات مذکور است حفظ شود و بالخصوص نام‌های متعلق به مسجد النبی و مسجد الحرام و در‌ها و ستون‌ها و سایر متعلقات آن نباید تغییر کند، زیرا همه اینها محفظه تاریخ اسلام است و کسانی که این ویرانگری‌ها را مرتکب شده‎اند بزرگترین دشمنی و خیانت را به تاریخ اسلام کرده‌اند. حفظ این اماکن علاوه بر آن که از جنبه تعظیم شعائر دارد شرعاً لازم است به ملاحظاتی که بیان شد توجه شده و تخریب این بقاع، صرف نظر از هتک و توهین، موجب تزلزل و سستی مبانی تاریخ می‎شود و تخریب این مشاهد و آنها را به این صورت در آوردن که نه سنگ قبری داشته باشند و نه امتیازی و در معرض محو و فراموشی قرار بگیرند از سوزاندن کتب تاریخ، خسارتش برای یک امت و ملت اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. تخریب قبور ائمه بقیع یکی از تلخ‌ترین وقایع جهان اسلام است 

No comments:

Post a Comment