Wednesday 27 August 2014

اعتراض جوانان اهل سنت به جلوگیری از ورود طلاب به زاهدان


اعتراض جوانان اهل سنت به جلوگیری از ورود طلاب به زاهدان

 
baluch-cبه گزارش العربیه به نقل از کمپین فعالین بلوچ ، بیش از 430 نفر از جوانان اهل سنت از مناطق مختلف ایران در اعتراض به ممانعت ها و برخوردهای امنیتی نیروهای انتظامی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان در جلوگیری از ورود طلاب اهل سنت ایرانی به زاهدان، در نامه ای به فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس از آنها خواستند تا "از حق طبیعی و قانونی طلاب علوم دینی اهل سنت دفاع کرده" و "جلو برخورد های سلیقه ای و اقدامات تبعیض آمیز نیروی های انتظامی در ورودی شهر زاهدان" را بگیرند.
به گزارش سایت سنی آنلاین، وابسته به حوزه علمیه اهل سنت زاهدان، پس از آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه اهل سنت این شهر، نیروهای انتظامی و امنیتی ایران با کنترل شدید ورودی های شهر زاهدان، از ورود طلاب متقاضی تحصیل در این حوزه علمیه جلوگیری می کنند.
پس از ممانعت نیروهای امنیتی از ورود طلاب سنی به زاهدان ، دو تن از سرشناس ترین امامان جمعه اهل سنت ایران علیه این اقدام نیروهای امنیتی ایران اعتراض کردند و از آنها خواستند دست از این اقدامات بردارند و باعث نارضایتی مردم نشوند.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در 17 آگوست گفت: "ورود همه ایرانیان به زاهدان بدون پاسپورت و اخذ ویزا آزاد است، چون زاهدان همانند دیگر شهرهای کشور متعلق به همه ایرانیان است و از نیروهای انتظامی می خواهیم بی دلیل باعث ایجاد نارضایتی نشوند".
در تحولی دیگر، پایگاه اطلاع رسانی مولانا گرگیج، خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر نوشت: "مولانا در فرازی از بیانات خود در مراسم نماز جمعه(31 مرداد 93) این شهرستان، در واکنش به برخورد نیروهای امنیتی با طلاب اهل سنت و برخی شهروندان در ورودی شهر زاهدان و اخذ مدارک شناسایی آنها، ابراز داشت: مرکز دینی اهل سنت ایران که همه فنون و علوم حوزوی و دینی در آنجا تدریس می شود دارالعلوم مکی زاهدان هست که حرف اول را در کل کشور به لحاظ فنی و کیفی تحصیل دارد. قشر طلبه همیشه برای ادامه تحصیل به مکانی می رود که علوم با کیفیت بهتر تدریس شود اما متأسفانه طبق گزارشات رسیده به بنده و همانطور که شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید(حفظه الله) هفدهم ماه جاری اظهار کردند امسال عزیزان گذرگاههای زاهدان را بسته اند و نه تنها طلبه بلکه هر کسی که ظاهر مذهبی داشته کارت شناسایی و یا شناسنامه اش را اخذ کرده و آنها را مورد اذیت و آزار قرارداده اند و برای بازپس گیری کارت‎های شناسایی، آنها را راهی منطقه خودشان کرده اند و مشکلاتشان را چند برابر افزوده اند".
براساس همین گزارش ، مولانا گرگیج تعلیم و تعلم را حق مسلم هر انسانی دانست و یادآور شد: "به فرموده مولانا عبدالحمید (حفظه الله) شهر زاهدان همانند سایر شهرهای دیگر کشور است و ورود به این شهر نیاز به پاسپورت و ویزا ندارد. اگر اینگونه است بگویید تا ما با ویزا به زاهدان برویم. بیشتر طلبه ها و افرادی که مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند از استانهای گلستان و 3 استان خراسان (شمالی، رضوی و جنوبی) بوده اند. آزادی تعلیم و تعلم حق هر انسانی است. ما باید آزادی تعلیم و تعلم داشته باشیم و هر جا که طالب علم برای تحصیل رفت آن را تشویق کنیم نه اینکه جلویش را بگیریم و آنها را در تنگنا قرار دهیم و برایش مشکلاتی ایجاد کنیم."
در همین رابطه : 
انتقاد مولانا گرگیج نسبت به برخورد نیروهای امنیتی با طلاب اهل سنت در زاهدان
با سعه صدر، اجرای عدالت، رفع تبعیض و اجرای آزادیهای لازم می توان مانع رشد شجره نامطلوب تکفیر شد

No comments:

Post a Comment