Tuesday 9 September 2014

حیدرالعبادی نخست وزیر، صالح مطلق معاون سنی او، و هوشیارزیباری معاون کرد او شدند


حیدرالعبادی نخست وزیر، صالح مطلق معاون سنی او، و هوشیارزیباری معاون کرد او شدند


140908223116_iraq_464x261_ap_nocredit
ترکیب جدید پارلمان عراق چینشهای پیشین قدرت در نطع سیاست پیشین عراق بهم ریخت. کردها و سنی ها حضور بسیار زیاد و قدرتمند در کابینه دراند. این درحالی است که ریاست مجلس نیز در اختیار سنیها است و وزارتخارجه در اختیار کردها قرار دارد
وزرای کشور و دفاع هنوز معین نشده اند. این تنها راهی بود که برای ممانعت از فروپاشی عراق مورد نظر قرارگرفته بود. آمریکا این امر را به فال نیک گرفته و تبریک گفت. ازطرف دیگر ایادعلاوی مخالف سرسخت سیاستهای رژیم ایران در عراق به پست معاونت ریاست جمهوری منصوب شد. معاون دوم ریاستجمهوری اسامه النجیفی رئیس پیشین پارلمان عراق است. ازجانب دیگر برای ممانعت از خلع  مصونیت حکومتی نوری المالکی اورا نیز به صورت تشریفاتی به عنوان معاون سوم !!! ریاست جمهوری تعیین کرده اند.
بی بی سی فارسی در این باره نوشته است:پارلمان عراق به دولت تازه این کشور از جمله دو معاون سنی و کرد برای پست نخست وزیری رای اعتماد داده و آمریکا از تشکیل دولت جدید عراق استقبال کرده است.براساس توافق تازه برای تقسیم قدرت که پس از چندین هفته بن بست سیاسی به دست می آید صالح مطلق و هوشیار زیباری به عنوان معاونان سنی و کرد پست نخست وزیری رای اعتماد گرفته اند.ابراهیم جعفری هم به عنوان وزیر خارجه رای اعتماد گرفت. عادل عبدل مهدی از شورای عالی اسلامی عراق هم به عنوان وزیر نفت منصوب شد.
با استعفای نوری مالکی از مقام نخست وزیری، حیدر عبادی که یک چهره میانه رو شیعه است مسئول تشکیل دولت تازه شده بود.آمریکا اعلام تشکیل دولت تازه عراق پیش از سازماندهی یک ائتلاف بین المللی برای مقابله با گروه "دولت اسلامی" (داعش) را ستوده است.جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که آمریکا در نبرد با این گروه کنار عراقی ها می ایستد.آمریکا قبلا در موارد متعدد عراقی ها را به تشکیل یک دولت فراگیر با حضور سنی ها ترغیب کرده و آن را شرط حمایت نظامی بیشتر برای مقابله با شبه نظامیان گروه "دولت اسلامی" (داعش) اعلام کرده بود.
جیم میور خبرنگار بی بی سی در اربیل می گوید که یک ضرب الاجل قانون اساسی برای تشکیل دولت تازه وجود داشت و تکاپو برای قدرت تا آخرین دقایق پیش از رای اعتماد پارلمان ادامه داشت.
جلسه امروز پارلمان یک جلسه گاه توفانی بود و بسیاری از نمایندگان با عصبانیت روند جلسه را قطع می کردند.
اما در پایان نخست وزیر حیدر عبادی رای اعتماد را یکی یکی برای وزرایش به دست آورد.
درحالی که بسیاری از پست های کلیدی به اکثریت شیعه تعلق گرفته، سنی ها و کردها هم نمایندگی قابل توجهی در دولت دارند.
به خصوص آمریکایی ها نفس راحتی خواهند کشید چون آنها می خواستند شاهد تولد یک دولت موثر و فراگیر تازه باشند که کشور را برای مبارزه با افراط گرایان داعش متحد خواهد کرد.
کردها گفتند که مشارکت آنها منوط به حل کلیه مسائل میان بغداد و کردستان ظرف سه ماه و اختصاص بودجه از سوی دولت به ناحیه کردستان ظرف یک هفته است. دولت مرکزی در بیش از نه ماه گذشته به کردستان عراق بودجه نداده است.
آقای مالکی و همچنین ایاد علاوی دیگر نخست وزیر سابق و اسامه نجیفی رئیس سابق مجلس هم در پستی تشریفاتی به عنوان معاونان رئیس جمهور منصوب شدند.
نیروهای عراقی روز دوشنبه گفتند که پیکارجویان داعش را با پشتیبانی هوایی آمریکا از ناحیه وسیعی پیرامون سد استراتژیک حدیثه عقب رانده اند.
نیروهای دولتی و شبه نظامیان همچنین بروانا در شرق حدیثه را از نیروهای داعش پس گرفتند. گزارش ها حاکیست که نیروهای داعش هنگام عقب نشینی سلاح ها و وسایل نقلیه خود را رها کردند.
در تحولی دیگر در روز دوشنبه نیروهای داعش به یک شهر ساحلی رود فرات در شمال بغداد حمله کردند و حداقل ۱۶ نفر را کشته و ۳۰ نفر دیگر را زخمی کردند.
از سوی دیگر دبیر کل اتحادیه عرب اعضای این سازمان را ترغیب کرده است در همه سطوح ممکن با داعش برخورد کنند.
نبیل عربی در نشست وزرای خارجه در قاهره گفت کشورهای عضو باید "تصمیمی روشن و قاطع برای رویارویی جامع" با این گروه که آن را "سرطانی و تروریست" خواند بگیرند.

No comments:

Post a Comment