Wednesday 3 September 2014

در خراسان و مصر و شام و عراق - فتنه و کارزار میبینم (پیشگویی های شاه نعمت الله ولی) 113


در خراسان و مصر و شام و عراق - فتنه و کارزار میبینم (پیشگویی های شاه نعمت الله ولی)


ماه گذشته، هنگامی که فشارها بر نوری مالکی افزایش یافت تا از سمت خود به عنوان نخست وزیر کناره گیری کند، جمهوری اسلامی ایران که یکی از اصلی ترین حامیان او بود، سکوت اختیار کرد. در همین حال شماری از مسئولان ایرانی، فعالیت خود را برای گذاشتن او از قدرت، آغاز کردند.
090989
دبی-العربیه.نت فارسی/ هنگامی که ایالات متحده که از سوی مسئولان ایرانی به شیطان بزرگ توصیف می شود، بمباران مناطقی در داخل عراق را آغاز کرد، تهران باز هم آرام ماند. 
این تغییر قابل ملاحظه در سیاست ایران در قبال عراق پس از آن روی می دهد که گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، در این کشور، پیروزی های قابل توجهی به دست آورد. این گروه شمال عراق را آماج حملات خود قرار داد، مناطق وسیعی از آن را تصرف کرد و پرچم خلافت خود خوانده خود را در فاصله ای نه چندان دور از مرزهای ایران، برافراشت. 
شبه نظامیان داعش، مرتکب اعمالی وحشیانه شدند؛ بریدن سرها و اعدام های دستجمعی از جمله آن ها بود. بیشتر این اعمال در عراق به علاوه انفجارهای پراکنده و حملات انتحاری، شیعیان را هدف قرار داد. اکثریت ایرانی ها هم شیعه هستند. 
به نظر می رسد این تهدید باعث شد که ایران، سیاستی قابل انعطاف بیشتر در عراق اتخاذ کند؛ سیاستی که به تحولات مشهود در عراق انجامید. 
مسئولان ایرانی نه تنها دست از حمایت از مالکی برداشتند و حملات هوایی آمریکا در عراق را نادیده گرفتند، بلکه تماس با سعودی را از سر گرفتند و با مقام های این کشور بر سر اوضاع امنیتی در عراق، به گفت و گو نشستند. 
پیش از هفته های اخیر، آخرین باری که عراقی ها نخست وزیر انتخاب کردند، سال 2010 بود. در آن هنگام، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوه، بیشترین کرسی های پارلمان را به خود اختصاص داده بود. 
منتقدان می گویند که علاوی، شیعه میانه رویی است که ائتلافی از شخصیت های شیعه و سیاستمداران برجسته سنی تشکیل داده بود تا خود به نخست وزیری برسد. اما در آن هنگام عامل به قدرت رسیدن مالکی، فشارهای تهران بود. 
علاوی اکنون نیز با حیدر العبادی، نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت، مذاکراتی انجام داده تا شاید نقشی در دولت جدید عراق ایفا کند. او اما همچنان منتقد نفوذ ایران در عراق است. 
علاوی هنگام دور نگاه داشتنش از صندلی نخست وزیری در دوره قبل، گفت که این اقدام، محروم کردن عراقی ها از حقشان توسط یک دست بیگانه است. او این رویداد را «توهین به عراقی ها» توصیف کرد.

سفرهای معنی دار ایرانی ها به عراق
در انتخابات پارلمانی اخیر عراق که بهار گذشته برگزار شد، اوضاع تغییری نکرد. ایران به پشتیبانی از مالکی ادامه داد. گویا ایرانی ها تهدید مستقیمی که بغداد با آن روبرو بود و خطری که برای مزارهای شیعه وجود داشت را جز پس از تصرف موصل توسط داعش در نیمه ژوئن، درک نکردند. چندی پیش خبرگزاری رویترز با یکی از مسئولان عراقی که خواسته نامش فاش نشود، مصاحبه ای انجام داده بود. این مسئول گفته بود: «ایران به شدت از مالکی حمایت می کرد و می گفت دیگران به جهنم بروند. این سیاست آنقدر ادامه یافت تا ارتش مالکی فروپاشید.»
این مقام مسئول افزوده بود: «ایرانی ها به شدت واقعی نگر و صبور هستند. به شدت به منافع خود توجه دارند. آن ها نمی خواهند دولت اسلامی به ایران یا سواحل دریای مدیترانه برسد.»
با سفر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به بغداد در ماه ژوئن گذشته، این مساله بیش از پیش مورد توجه محافل رسانه ای و سیاسی قرار گرفت. سپاه قدس نیرویی است که مامور عملیات خارج از کشور سپاه پاسداران ایران است و بسیاری از گروه های شبه نظامی در منطقه، به آن وابسته هستند. 
رسانه ها به نقل از مسئولان عراقی گزارش داده اند که در این مدت، سلیمانی با بسیاری از مسئولان بلندپایه عراقی دیدار کرد تا ضد حمله ای علیه شبه نظامیان داعش، برنامه ریزی شود. طرح وضع شده، شامل به کار گیری هزاران تن از شبه نظامیان شیعه ای است که توسط ایران آموزش و مسلح شده اند. هزاران داوطلب جدیدی که پس از فتوای آیت الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان در عراق به جنگ علیه داعش پیوسته اند نیز جایگاهی برایشان در این طرح، مد نظر قرار گرفته است. 
سلیمانی با نوری مالکی هم دیدار کرد تا درباره پست نخست وزیری، با او گفت و گو کند. ناتوانی مالکی در بسیج کردن نیروها برای جنگ علیه داعش باعث شد ایرانی ها از او نا امید شوند.
پس از سلیمانی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نیمه ژوئیه به عراق رفت. او با آیت الله سیستانی، شماری از شخصیت های برجسته شیعه و سیاستمداران طراز اول سنی، دیدار و گفت و گو کرد.
سفر شمخانی به عراق بسیار حائز اهمیت بود؛ نه تنها برای این که او یک مسئول بلندپایه امنیتی است، بلکه او میانه رو به شمار می آید و هم به حسن روحانی رئیس جمهوری و هم به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نزدیک است. 
یک هفته پس از سفر شمخانی به عراق، فشارهای آیت الله سیستانی برای کناره گیری نوری مالکی از قدرت بیشتر شد و در بیانیه ای، از مسئولان خواست «به ادامه حضور در قدرت اصرار نکنند.»

ایران مالکی را کنار می گذارد
هنگامی که فواد معصوم رئیس جمهوری عراق، حیدر البعادی را مامور تشکیل دولت جدید کرد، پیش از آن که مالکی اعلام کند که از قدرت کناره گیری خواهد کرد، شمخانی در پیامی، نخست وزیری العبادی را به او تبریک گفت.این نخستین موضع رسمی عراق بود. اهمیت آن هم به موقعیت شمخانی باز می گردد و به نظر می رسد ایران می خواست این پیام را بدهد که همه دستگاه های امنیتی و نظامی اش، از العبادی حمایت می کنند.پادشاهی سعودی نیز که همواره سیاست های نوری مالکی را فرقه گرایانه توصیف می کرد و منتقد آن بود، نخست وزیری العبادی را تبریک گفت.ایران و سعودی اختلافات عمیقی در مسائل منطقه ای به ویژه بحران سوریه دارند؛ دو کشور اما اکنون با تهدید مشترکی از سوی داعش مواجه هستند. شبه نظامیانی از این گروه تندرو در پیام های تصویری که در فضای مجازی منتشر کرده اند، تهدید به انجام حملاتی علیه سعودی کرده اند.ایران هفته گذشته جمود دیپلماتیک را شکست و حسین امیر عبد اللهیان معاون وزیر امور خارجه اش را در سفری رسمی به جده فرستاد. این نخستین سفر رسمی یک مقام ایرانی در این سطح به سعودی از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی در یک سال گذشته است.در دیدار عبداللهیان با شاهزاده سعودی الفیصل وزیر امور خارجه سعودی، رشد گروه داعش و مسائل عراق، محور گفت و گو ها بود. اگرچه دیگر مسائل منطقه از جمله روابط دوجانبه هم بحث شد.اما شاید مهمترین نشانه تحول در سیاست چند سال اخیر ایران، موافقت ضمنی این کشور با حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش باشد؛ آن هم سه سال پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق. این عقب نشینی ایران از سیاست خارجی سنتی اش در مقابله با تهدید مشترک به شمار می آید.به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در این باره گفته است که گروه دولت اسلامی، تهدیدی مشترک برای ایالات متحده و ایران است. او خاطرنشان کرد که همواره تاکید می کرد دو کشور، اگر خود هم آگاه نباشند، اما منافع مشترکی حتی در سخت ترین و حتی اگر خود به آن اذغان نکنند، دارند.تندروها در ایران هم از حملات اخیر آمریکا در عراق، انتقاد نکردند. رسانه های محافظه کار نیز که همواره از سیاست های ایالات متحده انتقاد می کنند، این بار سکوت اختیار کردند.
آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، در یکی از آخرین سخنرانی هایش، از بسیاری از سیاست های ایالات متحده انتقاد کرد مگر از سیاستش در حمله به مواضع داعش در عراق. بیشترین انتقادهای اخیر رهبر ایران متوجه سیاست واشینگتن در قبال مذاکرات هسته ای و برنامه اتمی ایران بود.

No comments:

Post a Comment