Wednesday 3 September 2014

چگونه یک زندانی سیاسی سابق وادار به قبول همکاری با دستگاه های اطلاعاتی میشود؟


چگونه یک زندانی سیاسی سابق وادار به قبول همکاری با دستگاه های اطلاعاتی میشود؟


ابراهیم مهرنهاد عامل دستگاه های اطلاعاتی رژیم ایران و عنصر نفوذی به درون گروه مسلح موسوم به جیش النصر 
900076
گروه مسلح موسوم به جیش النصر اعلام داشت که ابراهیم مهرنهاد از ماه ها قبل وارد جریانهای مسلح معارض در بلوچستان شده و با طرحهای پیچیده خودرا به عبدالرئوف ریگی فرمانده جیش النصر نزدیک کرده بود و با جلب اعتماد کامل او درحلقه نزدیک ترین هواداران وفادار به او درآمده بود و مترصد فرصتی برای به کشتن دادن او بود. سرانجام - پس از دو طرح ناموفق- در غروب روز پنجشنبه شش شهریور نود و سه زمانی که عبدالرئوف ریگی از محل اختفای خود در شهرکویته پاکستان بیرون می آید تا با اتوموبیل به محل دیگری برود ، ابراهیم مهرنهاد با تلفن دستی خود مشخصات اتوموبیل حامل عبدالرئوف ریگی و تعداد سرنشینان و هویت آنهارا برای مسئولان عملیاتی خود مخابره میکند و درنتیجه آنها موفق میشوند راه را بر ماشین عبدالرئوف ریگی بسته و او را ترور نمایند. یکی از همراهان  ریگی که از سرنشینان اتوموبیل بود نیز در این حمله کشته میشود.
900099
با بررسی حادثه اتفاق افتاده سایر افراد گروه موسوم به جیش النصر موفق به شناسایی ابراهیم مهرنهاد به عنوان عامل نفوذی دستگاه های اطلاعاتی رژیم ایران میشوند و اقدام به دستگیری او کرده و با تهیه فیلمی اورا وادار به اعتراف میکنند. دراین فیلم ابراهیم مهرنهاد توضیح میدهد که توسط دستگاه های اطلاعاتی مورد تهدید بود و به اوگفته بودند که اگر طرح را باموفقیت به انجام برساند به او چهارمیلیون دلار پرداخت خواهند کرد و اگر از این طرح پابیرون بکشد کشته خواهد شد.ابراهیم مهرنهاد  به عنوان یک وبلاگ نویس مخالف سیاستهای رژیم در بلوچستان شناسایی شده و سه سال را در سلولهای زندانهای امنیتی در کرمان گذرانده بود. برادر او "یعقوب مهرنهاد" نیز از وبلاگ نویسها و فعالان بلوچ بود که در  مرداد ۱۳۸۷ در زندان زاهدان اعدام شد.
900987
عبدالرئوف ریگی - رئیس ترور شده جریان مسلح موسوم به جیش النصر- برادر «عبدالمالک ریگی»، رهبر پیشین گروه مسلح موسوم به «جندالله» بود. وزارت اطلاعات ایران، اسفند ماه ۱۳۸۸ ادعا کرد که یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی قرقیزستان در مسیر دوبی به بیشکک را در خاک ایران مجبور به فرود و عبالمالک ریگی را بازداشت کرده است. سرانجام روز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ اعلام شد که او در زندان اوین به دار آویخته شده است.
بنوشته رادیوزمانه هفته پیش، ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، قتل عبدالرئوف ریگی را به گروه رقیب،یعنی «جیش العدل» نسبت داده بود.
ایرنا، روز ۶ شهریورماه خبر خود را این گونه آغاز کرد: «با حمله عناصر جیش العدل به مخفیگاه سرکرده گروه تروریستی جیش النصر؛ عبدالرئوف ریگی سرکرده گروهک تروریستی جیش النصر به هلاکت رسید». خبر ایرنا، همچنین علت قتل سرکرده جیش النصر را «اقدامی تلافی جویانه» و مکان آن را شهر «البندین» در بلوچستان پاکستان اعلام کرد.
اما گروه جیش النصر، روز یکشنبه ٩ شهریور ماه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «جیش العدل هیچ نقشی در ترور مولوی عبدالرئوف ریگی نداشته و این نقشه وزارت اطلاعات بوده که بین مبارزین اختلافات را زیاد کند». جیش النصر در همان اطلاعیه همچنین اضافه کرد که ابراهیم مهرنهاد، به عنوان عامل اساسی این «ترور»، «به سزای اعمال خویش رسید».
اختلافات در میان اعضای جیش العدل که در نهایت به انشعاب عبدالرئوف ریگی و همراهانش انجامید، پس از گروگان گیری مرزبانان ایرانی بالا گرفت. گویا عبدالرئوف ریگی و گروهش موافق کشته شدن گروهبان «جمشید دانایی فر»، تنها درجه دار از میان پنج مرزبان ربوده شده نبوده اند.
در خبری که شبکه «العربیه»، پس از کشته شدن عبالرئوف ریگی منتشر کرد، با اشاره به گفت و گوی سرکرده جیش النصر با این شبکه، درباره اختلافات با جیش العدل از قول عبدالرئوف ریگی آمده است: «اختلاف بر سر روش کار و همچنین اختلاف نظریات بود، زیرا برنامه کاری ما هدف قرار دادن اساس و بنیاد نظام و سرکردگان نظام هستند.
پس از اطلاعیه جیش النصر و اعلام بازداشت و اعدام عامل قتل سرکرده این گروه، خبرگزاری‌های فارس و جمهوری اسلامی که خبرهای پیشین را پوشش داده بودند، به این خبر نپرداختند

No comments:

Post a Comment