Wednesday 17 September 2014

ایران به تاراج زمین‌خواران رفته‌ است


   ایران به تاراج زمین‌خواران رفته‌ است

روزنامه جوان نوشته: شنیدن خبر غلبه آهن و سیمان بر تن سبز باغ پسیان و مرگ ۱۰۰اصله چنار بالا بلند این باغ که دست کم ۷۰ سال از عمرشان می‌گذرد، هر شنونده‌ای را در بهت و حیرت فرو می‌برد. این اتفاق یادآور قلع و قمع درختان چنار این خیابان است که در چند نوبت اتفاق افتاده است و در این خصوص کمپین‌هایی برای مقابله با قطع درختان چنار این خیابان به راه افتاد و به کرات شکوائیه‌هایی به مراجع قانونی منعکس شد. ضمن آنکه در راستای تخریب باغات و زمین‌خواری‌ها روز گذشته وزیر کشور به خبر‌نگاران گفت: وضعیت زمین‌خواری به نحوی است که باید گفت کشور به تاراج زمین‌خوار‌ها رفته است!
سال گذشته نویسنده‌ای صاحب ذوق بر پیشانی‌نوشته‌اش نوشت: «درختان خیابان ولیعصر ایستاده می‌میرند!» چراکه هر بار با یک بهانه تبر زیاده‌خواهی بر تن درختان چنار این خیابان نشست؛ چنارهایی بلند‌قامت که کاکل به سقف آسمان رسانده بودند، در سال ۱۳۰۷ خورشیدی، زمانی که کلنگ احداث خیابان ولی عصر زده شد، در دوسوی طولانی‌ترین خیابان پایتخت کاشته شدند که با گذر زمان، این چنار‌ها به یکی از مصادیق هویت تهران قدیم بدل شد و به حق چنارهایی با چنین قدمت و قامتی امضای خیابان ولی عصر بودند و تا سالیان قبل یعنی تا وقتی که مسئولان ما هنوز مفتون و مدفون ثروت نشده بودند، می‌شد آن‌ها را دید که با استقامت ایستاده‌اند و در دو سوی خیابان ولیعصر، سر بر شانه هم نهاده و نجواهای باد را زمزمه می‌کردند.
خبرگزاری مهر روز گذشته در خصوص آغاز تخریب باغ پسیان نوشت: باغ پسیان در بر خیابان ولیعصر است که مدتی است قطع درختان آن برای ساخت هتلی ۱۷ طبقه آغاز شده است. باغ پسیان در پلاک ثبتی ۱/۳۵۴۵ به مساحت ۲ هزار و ۶۳۳ متر مربع واقع شده است. این باغ شامل خانه تاریخی پسیان و بیش از ۱۰۰ اصله درخت چنار تنومند و قدیمی است که در تاریخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۲ پروانه ساختمان هتل ۱۷ طبقه به شماره ۲۲۲۸۳/۱۰۰ در این باغ صادر شده است. این پروانه بر اساس بند ۳ مصوبه شماره ۵۱۵ کمیسیون ماده ۵ مورخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۱ صادر شده است. در حالی که مصوبه کمیسیون و تغییر کاربری این باغ به امضای نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده وزارت نیرو نرسیده است که این موضوع یادآور مخالفت نماینده سازمان محیط زیست با مصوبه دیگر کمیسیون ماده ۵ درباره تخریب باغ معنوی جمشیدیه و باغ حکمت لواسان و باغات دیگر است.
سازمان میراث فرهنگی در حالی سال ۹۱ و یک سال پس از ثبت ملی خیابان ولیعصر با ساخت هتل ۱۷ طبقه و نابودی باغ تاریخی پسیان موافقت کرده که سازمان محیط زیست با تخریب این باغ مخالف است و فعالان زیست محیطی ساخت چنین برج‌های بلندی که کلنگ آن در روز‌های اخیر در باغ پسیان زده شده را بلای جان چنار‌های ۷۰ ساله ولیعصر می‌دانند.
یک فعال محیط زیست در این باره به «مهر» می‌گوید: بررسی مصوبه کمیسیون ماده ۵ نشان می‌دهد که شهرداری تهران تقاضای ساخت مجتمع جهانگردی ۳۱ طبقه در این باغ را به کمیسیون ماده ۵ برده است که در ‌‌نهایت کمیسیون با ساخت هتلی ۱۷ طبقه موافقت کرده است.
فرشید ایلاتی اضافه می‌کند: با وجود عدم موافقت نماینده سازمان حفاظت محیط زیست این مصوبه با امضای نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده سازمان میراث فرهنگی، رئیس شورای شهر تهران و شهردار تهران به تصویب رسیده است و از میان امضاهای فوق مهم‌ترین امضا مربوط به نماینده سازمان میراث فرهنگی است؛ چراکه سازمان میراث فرهنگی در ۷ دی ماه سال ۱۳۹۰ خیابان ولیعصر را به ثبت میراث ملی رساند.
به گفته وی، با این وجود بر اساس صورتجلسه شماره ۱ کمیته فنی معاونت حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی مورخ ۴ دی ماه ۱۳۹۱ ساخت این هتل بلامانع اعلام شد. این مصوبه در زمان ریاست محمد شریف ملک‌زاده در این سازمان تصویب شد. در حالی که باید مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی توضیح دهند که چطور با وجود ثبت میراثی خیابان ولیعصر با ساخت هتل ۱۵ طبقه و شاید ۳۱ طبقه در کنار این خیابان موافقت کرده‌اند؟
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه بررسی وضعیت پدیده زمین‌خواری در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت زمین‌خواری به نحوی است که باید گفت کشور به تاراج زمین‌خوار‌ها رفته، گفت: دولت یازدهم به موضوع زمین‌خواری و موارد مشابه آن حساس است. رئیس‌جمهور بار‌ها برای مبارزه با زمین‌خواری تأکید کرده و آن را جزو اولویت‌های دولت برشمرده است البته وزارت کشور هم در این زمینه حساسیت ویژه‌ای دارد. وی در مورد آخرین وضعیت برخورد با زمین‌خواری‌ها در تهران با اعلام اینکه تاکنون ۲ هزار تخریب داشته‌ایم، تصریح کرد: ساختمان‌هایی با مساحت بالای ۷ هزار متر باید تخریب شوند.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: جلسه امروز به دنبال جلسه مبارزه با مفاسد با موضوع زمین‌خواری در سه حوزه ساخت و ساز غیرمجاز، تغییر کاربری و موضوع تصرفات غیرقانونی برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد تا تعیین تکلیف نهایی و تصمیم‌گیری جامع وزارت کشور جلسه‌ای را با حضور مسئولان مربوطه اعم از دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نیروی انتظامی بر‌قرار کند و در کوتاه‌مدت اقدامی صورت بگیرد که بازدارندگی پیشگیری و برخورد با متجاوزان در رابطه با زمین‌خواری در همین زمان کوتاه انجام شود.
وزیر کشور با اشاره به این مهم که ستاد ویژه مبارزه با زمین‌خواری در استانداری‌ها به صورت جدی با موضوع زمین‌خواری برخورد می‌کنند و در تهران هم مهم‌ترین اقدام این بود که ظرف یک سال گذشته حدود ۲هزار واحد تخریب شده است، تأکید کرد: با توجه به ظرفیت اصل ۱۲۷ قانون اساسی اختیاراتی را از دولت به مدیریت یکپارچه باید واگذار کنیم و برای این مهم باید به صورت ماهانه تشکیل جلسه داده شود و در ‌‌نهایت با اختیارات اصل ۱۲۷ مدیریت یکپارچه به پیش رود. این امر مستلزم ارائه کار به کارگروه مبارزه با مفاسد، به ریاست معاون رئیس‌جمهور است.
وی در مورد آخرین وضعیت ساخت هتل آریانا در بستر رودخانه فشم گفت: مجوز اولیه این هتل پس از انجام اقدامات قانونی ۷ هزار متر بوده که در بررسی‌ها مشخص شد ۱۶ هزار متر ساخت و ساز صورت گرفته است. تخریب این بنا حکم قضایی می‌خواهد و ما اعلام کردیم با رویکرد ۷ هزار متر اولیه موضوع بررسی شود و اگر تخلفی رخ داده است با آن برخورد کنند.
رحمانی فضلی درباره مبارزه زمین‌خواران و آماری از این موارد گفت: اگر مدیر اجرایی در تخریب غیرمجاز تخلف کرده باشد، ما به آن رسیدگی می‌کنیم و درصورت گرفتن رشوه هم قوه قضائیه به عنوان جرم با آن برخورد می‌کند اما به تناسب حکم، قوه قضائیه با موضوع تصرفات و زمین‌خواری جدیت بالایی دارد. هم اکنون سکونتگاه‌ها، زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی ما در معرض یک نوع تاراج است و این هم فضای سکونتی ما را دچار اشکال می‌کند و هم به بیت‌المال آسیب می‌زند

No comments:

Post a Comment