Saturday 13 September 2014

انتشار گزارش سالیانه بان کیمون درآستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل ازوضعیت حقوق بشردر ایران


انتشار گزارش سالیانه بان کیمون درآستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل ازوضعیت حقوق بشردر ایران

دبیرکل سازمان ملل متحد در باره وضعیت گروه  های قومی و مذهبی می گوید: "تبعیض علیه گروه های قومی و مذهبی مانند سابق - هم به شکل قانونی و هم به صورت عملی - برقرار است.  از جمله بهاییان از تحصیلات عالی و استخدام در دستگاه های دولتی محروم هستند و حتی در صورت استخدام شدن در بخش خصوصی ، دخالت دولت علیه آنها محسوس است".
56721bb9-f757-44be-b21f-c6f15e954492_16x9_600x338
دبیر کل سازمان ملل متحد در این گزارش علاوه بر وضعیت روزنامه‌ نگاران،به  وضعیت گروه های قومی و مذهبی، محدودیت و سانسور در فضای مجازی می‌پردازد و می ‌گوید که این عبارات و حقوق این افراد واژگانی است که هنوز در ایران تعبیر عملی پیدا نکرده است.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در آستانه برگزاری مجمع عمومی این سازمان در ماه جاری سپتامبر، گزارش سالیانه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد.
دبی-العربیه.نت فارسی/ به گزارش رویترز که به نسخه ای از این گزارش دست یافته، بان کی مون در این گزارش آورده است که علی‌ رغم وعده‌های رئیس‌ جمهوری ایران مبنی بر فراهم کردن شرایط برای آزادی‌های بیشتر، ایران نتوانسته در مورد وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان پیشرفت چندانی کند.


در این گزارش آمده است: "پرزیدنت روحانی وعده داده بود که محدودیت های آزادی بیان را از بین برده و آزادی مطبوعات را به جامعه بازگرداند. اما متاسفانه نه تنها این وعده ها به حقیقت عملی نپیوسته، بلکه محدودیت های موجود برای این بخش از جامعه، اثرات منفی زیادی داشته و زندگی بخش بزرگی از جامعه ایران را تحت تاثیر قرار داده است".بان کی مون ادامه می دهد: "روزنامه نگاران هنوز با مشکلات و محدودیت های وسیعی روبرو هستند".گزارش دبیر کل می افزاید: " روزنامه نگاران و دیگر اصحاب رسانه هنوز توسط دادگاه انقلاب احضار می شوند و در بعضی مواقع بازداشت و مورد اذیت و آزار نیروهای امنیتی قرار می گیرند".گزارش تاکید می کند: "وعده های روحانی از حرف به عمل تبدیل نشده است. به نظر می رسد که دستگاه قضایی ایران حتی دستور به محدودیت بیشتر اینترنت و رسانه های اجتماعی صادر کرده است".ایران مدعی است که سانسور اینترنت برای حفظ اخلاق شهروندانش و حملات سایبری به کشور ضروری است. تهران در این راستا به حملات سایبری پیشین که راکتور های هسته ای و سانتریفوژهای این کشور را هدف قرار داده بود، استدلال می کند.بان کی مون، در گزارش خود از افزایش اعدام ها در این کشور شدیدا ابراز نگرانی کرده است. بنابه گزارش سایت "حکم اعدام در جهان": deathpenaltyworldwide.org وابسته به دانشکده حقوق دانشگاه کورنل، سال 2013،  624 تا 727 نفر در ایران اعدام شدند.
تخمین ها از اعدام شدگان سال 2012 میلادی از 314 تا 580 نفر است. شمار اعدامی های سال 2013  برغم وعده های روحانی نسبت به سال پیش از انتخاب شدنش، افزایش چشمگیری را نشان می دهد.

بان کی مون در گزارش خود می نویسد، اکثر اعدام شدگان به قاچاق مواد مخدر متهم بوده اند، اما وی از اعدام افراد زیر سن قانونی در ایران به شدت انتقاد می کند.وی می نویسد: "براساس اطلاعات جمع آوری شده از منابع موثق، 160 نوجوان در ایران محکوم به اعدام شده و در انتظار اجرای این حکم در زندان به سر می برند".به گزارش سایت: deathpenaltyworldwide.org هم اکنون دستکم 2000 نفر محکوم به اعدام و در انتظار اجرای این حکم در زندان هستند.در بخشی از گزارش بان کی مون به بحث ممنوعیت استفاده از شبکه ‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر در ایران، علی‌ رغم استفاده روزافزون مسئولان از آن‌ها نیز اشاره شده است.
مجمع عمومی سازمان ملل ده روز دیگر با حضور ایران تشکیل جلسه خواهد داد. مقامات ایرانی هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

No comments:

Post a Comment