Sunday, 7 September 2014

طلبکاریهای مصباح یزدی تمام شدنی نیست!


طلبکاریهای مصباح یزدی تمام شدنی نیست!


ادعای تازه آخوند مصباح یزدی: برخی مواقع حمایت از اصلح !!!  ارجح است حتی اگر رای نداشته باشد!
6754567
روزنامه اعتماد درباره سخنان آخوند مصباح درباره شکل رسیدن به وحدت میان اصولگرایان نوشته است: این روز‌ها هر چقدر اصلاح طلبان روی سیکل وحدت و انسجام حرکت می‌کنند رقبای اصولگرایشان اوضاع و احوال خوبی ندارند تا جایی که هر روز گره‌های جدیدی بر گره‌های پیشین اضافه می‌شود. در جدید‌ترین این اتفاقات مصباح یزدی از نسخه انتخاباتی جبهه پایداری دفاع کرد تا مشخص شود که اصولگرایان در غیاب شیخ نامدار خود راه سخت و پیچیده‌ای را برای رسیدن به وحدت عملی و نه شعاری در فضای سیاسی کشور پیش روی خود دارند. این سختی شرایط برای دغدغه داران جناح اصولگرا شاید این روز‌ها رنگ و بویی دیگر دارد چرا که  مصباح یزدی که پس از انتخابات با انتقادات تند و تیز آخوند محمد یزدی برای عملکرد جبهه پایداری در انتخابات مواجه شده بود در جدید‌ترین اظهارات خود بازهم از مواضع و رفتارهای خود و جبهه پایداری دفاع کرده و خطاب به سید رضا تقوی که از سوی آخوند محمدیزدی برای همنشینی و هم نظر کردن اصولگرایان هر روز به دیدار گروهی از اصولگرایان مدعی می‌رود، گفته است: «برخی مواقع حمایت از اصلح ارجح است، حتی اگر رأی نداشته باشد‌».
این سخنان مصباح یزدی در دیدار اخیر سیدرضا تقوی، در حالی است که رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با راهنمایی‌های آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله موحدی کرمانی ماموریت به ثمر رساندن پروژه وحدت اصولگرایان را چند ماهی است که دنبال می‌کند. این اظهارات آیت‌الله مصباح یزدی در حالی است که پیش از این برخی چهره‌های سر‌شناس اصولگرا مدعی شده بودند آیت‌الله مصباح یزدی برای آیت‌الله محمد یزدی پیام فرستاده است هر تصمیمی که مهدوی کنی یا ایشان ( محمد یزدی) بگیرند، مقبول او نیز خواهد بود. حالارهبر معنوی جبهه پایداری در دیدار با سیدرضا تقوی در پاسخ به دغدغه‎یی مبنی بر ضرورت وحدت میان اصولگرایان اظهار داشت:‌‌ همان طوری که توقع یکی بودن فتاوای همه مراجع در احکام شرعی بیجاست، توقع اینکه در مسائل اجتماعی نیز بین افراد وحدت نظر حقیقی حاصل شود، غیرواقع بینانه است، مخصوصا با توجه به اینکه در مسائل اجتماعی افراد با موضوعات سروکار دارند و نه فقط احکام لذا اتحاد نظر در چنین مسائلی شبیه به محال است.
مصباح یزدی خطاب به سید رضا تقوی سفیر شیوخ تهران گفته است: «اینکه با چند نفر جلساتی را برگزار کرده، تصمیم بگیریم و بعد بخواهیم که همگان تابع ما شوند تا وحدت حاصل شود، این شیوه نه اصولگرایی است و نه مردم سالاری واقعی: نه با شیوه عقلاسازگاری دارد و نه با شرع بلکه این از قبیل‌‌ همان فریب کاری‌هایی است که دیگران انجام می‌دهند‌». او با اشاره به اینکه اگر قصد تقارب نظرات وجود دارد، باید یک نوع همفکری وجود داشته باشد تا افراد نظرات و دلایل خود را مطرح کنند، ادامه داد: برای کم شدن اختلافات و نزدیک شدن نظرات افراد به یکدیگر، باید نظر افرادی که کمابیش نظرشان در دیگران اثر دارد، گرفته شود و آن‌ها نیز دلایل و ملاک خود را مطرح کنند: اگر استدلالی صحیح و منطقی بود باید پذیرفته شود، و اگر هیچ استدلالی پذیرفته نشد یا دارای نقص بود، برای انتخاب روشی یکسان در عمل، رأی گیری شود البته باید این اصل را با عبرت گرفتن از برخی کارهای گذشته مد نظر قرار داد.
او افزود: اما اینکه چند نفر در مجلسی خصوصی تصمیم بگیرند و بعد بگویند هر کس مخالفت کند، وحدت شکنی کرده، نه روشی دینی است و نه عقلایی، بلکه نوعی فریب کاری است. مصباح یزدی تأکید کرد: اگر قصد تقارب نظر بین افراد را داریم، باید نظر‌ها و استدلال‌هایشان را بشنویم تا حداقل ایهام به وجود نیاید که عده‌ای تصمیم گرفته‎اند و می‌خواهند تصمیم خود را بر دیگران تحمیل کنند. لذا ابتدا باید بحث و دلایل مطرح شود: زیرا موازین عقلایی و شرعی هم همین را تایید می‌کند. مشاوره نیز به معنای بحث، گفت‌و‌گو و پذیرش بهترین نظر است. البته اگر هیچ یک از اطراف بحث، استدلال قابل قبولی نداشتند یا خدشه‌ای در استدلالشان وجود داشت، نوبت به این می‌رسد که مسأله به رأی گذاشته شود تا حداقل در عمل نظر اکثریت اجرا شود.
او افزود: اگر در گذشته هم نقایصی در روند تقارب نظر‌ها وجود داشته، ناشی از همین مسأله بوده است مثلا ملاک‎هایی که ارتباطی با موضوع نداشته‎اند مطرح شده و دیگران هم ملزم به تبعیت فرض شده‌اند. آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه سخنانی گفت که شاید بیش از پیش نه تنها مشکلات پیش روی اصولگرایان را حل نمی‌کند که شرایط را برای اصولگرایان تهران نشین سخت‌تر از قبل خواهد کرد. آیت‌الله مصباح با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان و مجلس نهم بازهم‌‌ همان حرف‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را به سید رضا تقوی زده و گفته است که اصولگرایان باید اصلح را بیابند و برای انتخابات معرفی کنند. او گفته است: «در انتخابات مجلس خبرگان باید اصلح را انتخاب کنیم و ملاک تشخیص فرد اصلح در این زمینه آن است که هم در فقاهت، هم از نظر تقوا و هم از جهت بینش سیاسی بهترین باشد. البته مردم یا باید خودشان متخصص باشند تا اصلح را تشخیص دهند، یا به خبرگانی رجوع کنند که آن‌ها علما را می‌شناسند و می‌توانند اصلح را بشناسند و معرفی کنند‌».
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اینکه چنین شیوه‌ای در انتخابات مجلس کارساز نیست، افزود: کمتر علمای خبره‌ای وجود دارند که بتوانند همه مردم یک شهر را بشناسند و اصلح را از میان آن‌ها معرفی کنند، چه برسد که بتوانند افراد اصلح در دیگر شهر‌ها را نیز تشخیص دهند و چه بسا در انتخابات مجلس، برخی مردم شناختشان نسبت به اصلح بیش از علما باشد، لذا اگر علمایی هم افرادی را به عنوان اصلح معرفی می‌کنند، شناختشان نسبت به آن‌ها به نوعی با واسطه یا واسطه‌هایی است که نمی‌تواند برای فردی که خودش اصلح را بهتر تشخیص می‌دهد، حجت باشد. عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درباره این گونه مسائل سیاسی و اجتماعی، مربوط به شناخت موضوعات است و نه احکام اظهار داشت: از آنجا که ‌شأن فقیه نیز شناخت موضوعات نیست، لذا صرف فقاهت نمی‌تواند ملاک درستی برای تشخیص مصادیق باشد: و‌‌ همان گونه که حتی قاضی منصوب از طرف معصوم نیز باید ابتدا عادل شهر را شناسایی کند، و صرف منصوب بودن از طرف امام سبب حجیت حرف وی نمی‌شود: عالم نیز فرد اصلح را از متدینین جویا می‌شود و سپس او را به عنوان اصلح معرفی می‌کند.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: از این رو در انتخاباتی مانند انتخابات مجلس، سخن یک مرجع تقلید از آن جهت که مرجع است، در تشخیص اصلح حجیت ندارد، مگر اینکه نسبت به آن فرد شناخت کاملی داشته باشد که در این صورت حجیت شناخت و رأی او ربطی به مقام مرجعیت و فقاهت او ندارد. لذا در چنین موردی که مرجع تقلید، خودش شخصا اصلح را بشناسد، سخن او از آن جهت که شناختش نسبت به اصلح بیشتر است، می‌تواند مقبول دیگران واقع شود، نه از آن جهت که مرجع تقلید است و اینکه مخالفت با نظر وی مخالفت با مرجعیت تلقی شود یا افراد مخالف متهم به وحدت شکنی شوند، حرف باطلی است.
عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: البته ‌گاه شرایط به گونه‌ای است که نه تنها رأی به فرد اصلح موجب انتخاب وی نمی‌شود، بلکه موجب می‌شود کسی رأی آورد که با اسلام مخالف بوده و انتخاب وی به ضرر اسلام است، که در این صورت می‌توان از اصلح دست کشید تا دفع مفسده کرد، که در واقع در این صورت عنوان ثانویه دفع افسد به فاسد حاکم است و ربطی به بحث اول ندارد. رهبر معنوی جبهه پایداری با تأکید بر لزوم رعایت موازین شرعی و عقلایی اظهار داشت: البته هیچ دلیلی هم وجود ندارد که اگر بنده تشخیص دادم یکی اصلح است، باید حتما زمینه رأی آوری هم داشته باشد چرا که اگر چنین شرطی وجود داشت، سلمان و ابوذر نیز نباید از امیرالمومنین ـ علیه‌السلام ـ پشتیبانی می‌کردند چون رأی نداشت! این استاد حوزه علمیه در ادامه با دفاع ضمنی از عملکرد جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفت: گاهی باید فرد اصلح ـ ولو رأی آوری نداشته باشد ـ مطرح شود تا حداقل مشخص شود هنوز بین مردم اعتقاد و ایمان به اسلام و انقلاب اسلامی وجود دارد. آیا خوب بود از میان کاندیداهای ریاست جمهوری هیچ کس حرفی از اسلام و انقلاب نزند و همه به فکر ارزانی اجناس و رفع تحریم‌ها باشند؟ آیا نباید از کسی که ولو رأی آوری ندارد اما دغدغه انقلاب و اسلام را دارد، حمایت کرد؟
وی با تأکید بر اینکه همیشه حمایت از اصلح به معنای رأی آوردن وی نیست، افزود:‌ گاه اگر از چنین فردی حمایت نشود، این پیام به دنیا صادر می‌شود که مردم از انقلاب و ارزش‌های انقلابشان خسته شده‎اند. لذا در چنین مواقعی که هیچ کسی دغدغه انقلاب و اسلام را مطرح نمی‌‎کند باید از کسی که از انقلاب حمایت می‌‎کند، طرفداری کرد، ولو یقین داشته باشیم که رأی نمی‌آورد.
با سخنان اخیر آیت‌الله مصباح یزدی به نظر می‌رسد که اصولگرایان که با حضور آیت‌الله مهدوی کنی و میدان داری مرحوم حبیب الله عسگراولادی نتوانستند به وحدت رویه در انتخابات ریاست جمهوری برسند همچنان با بحران فقدان وحدت در جناح خود روبه رو خواهند بود. با توجه به دفاع آیت‌الله مصباح یزدی بر راهبردی که جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری داشت و تأکید علنی او برای به‌کارگیری‌‌ همان راهبرد در انتخابات‌های پیش رو به نظر می‌رسد که خیال خوش آب و رنگ رسیدن به وحدت و یکپارچگی در اردوگاه اصولگرایان هرگز محقق نخواهد شد. اگرچه به نظر می‌رسد که این حرف‌های آیت‌الله مصباح یزدی، پیام دیگری نیز برای آیت‌الله محمد یزدی دارد: ریاست جامعتین. باید به انتظار نشست و دید آیت‌الله محمد یزدی که آیت‌الله مصباح یزدی و جبهه پایداری را مقصر اصلی باخت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود و گفته بود که با مواضع آیت‌الله مصباح، جامعه مدرسین با خطر انشعاب مواجه شد چه پاسخی به شیخ قم نشین خواهد داد؟ آیا آیت‌الله محمد یزدی و دیگر شیوخ تهران نشین اصولگرا می‌توانند از جبهه پایداری با مدیریت آیت‌الله مصباح یزدی عبور کنند؟

No comments:

Post a Comment