Tuesday 16 September 2014

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد؛ بررسی وضعیت تنوعهای قومی – عقیدتی در ایران


نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد؛ بررسی وضعیت تنوعهای قومی – عقیدتی در ایران


groupe-hr

بیست و هفتمین نشست حاشیه ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد - روز دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - در شهر ژنو از کشور سوئیس برگزار شد.
 این نشست ساعت ۱۰ صبح بوقت محلی برگزار شد و یکساعت و نیم بطول انجامید.
هماهنگ کننده اصلی نشست جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نهاد حقوق بشر سوئیدوند (SÜDWIND) در شهر ژنو است.
«وضعیت تنوعهای قومی – عقیدتی در ایران» موضوع نشست حاشیه ای امروز این شورا بود و نهادهای حقوق بشری با ارسال نمایندگانی از تنوعهای قومی – عقیدتی از جمله سخنرانان این نشست بودند.
خانم بورلی اِو بنمایندگی از «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران» در این نشست حضور بهم رسانید و با ارائه گزارش جامعی از وضعیت پیروان طریقت گنابادی با عنوان "اعتصاب غذای نامحدود تا تحقق اهداف" از نقض سیستماتیک حقوق دراویش این طریقت صوفیانه در ایران سخن گفت. 
خانم بورلی با اشاره به وضعیت دراویش گنابادی دربند در زندانهای اوین تهران و نظام شیراز با بیان آنچه نقض مستمر حقوق بشر نامیده میشود، از آنچه بر دراویش زندانی در سیاهچالهای ایران می گذرد سخن گفت و در پایان، متن بیانیه و وصیتنامه اخیر ۹ تن از دراویش گنابادی زندانی را که اخیرا توسط ایشان از زندان منتشر شده، قرائت کرد.
e-beverly
شایان ذکر است در این نشست خانم سیمین فهندژ بنمایندگی از جامعه بهائیان ایران ، دکتر گلمراد مرادی نماینده پیروان یارسان اهل حق سخنرانی و گزارشی از وضعیت نقض حقوق پیروان آئین بهائیت و یارسان اهل حق برای حضار و شرکت کنندگان ارائه نمودند.
خانم دکتر رویا عراقی و آقای محمد احمدی از دیگر سخنرانان این نشست، به وضعیت زندانیان سیاسی- عقیدتی و تشدید فشارها بر آنها اشاره کردند.
اعضا و نمایندگان «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران» همچنین ملاقاتهایی با اعضای کلیدی سازمان ملل متحد بویژه گزارشگران حقوق بشر این سازمان درباره نقض سیستماتیک و مستمر حقوق بشر در ایران داشته و گزارش جامعی از آنچه بر شهروندان بویژه تنوعهای قومی – عقیدتی در ایران می گذرد، به ایشان ارائه کردند. که متعاقبا فهرستی از آن برای علاقه مندان ارائه خواهد شد.
روز گذشته بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش اخیر این سازمان مراتب نگرانی اش از روند فزاینده نقض حقوق بشر در ایران را ابراز داشته ؛ مواردی همچون : وضعیت نگران کننده روزنامه نگاران و مطبوعات ، تضییع حقوق تنوعهای قومی – مذهبی ، سانسور در فضای مجازی.
در گزارش سالیانه آقای بان و در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران همچنین آمده است : صحبت از حقوق شخصیتهای حقیقی و حقوقی در ایران واژگانی است که هنوز در ایران تعبیر عملی پیدا نکرده است.
علی اکبر ولایتی و وزارت امور خارجه ایران به گزارش اخیر آقای بان واکنش نشان داده اند.
"گزارش ویدئویی متعاقبـــا منتشر خواهد شد.
"

No comments:

Post a Comment