Sunday 25 May 2014

واکنش دو استاد حوزه به طرح حق التذاذ جنسی مردان از زن بدحجاب


   واکنش دو استاد حوزه به طرح حق التذاذ جنسی مردان از زن بدحجاب

fazel-garavi
پیام نو، گروه اجتماعی: طرح موضوع حق التذاذ جنسی مردان از زنان بدحجاب از سوی برخی محافل اصولگرا بازتاب گسترده ای در داخل و خارج کشور داشت و این پرسش را به طوری جدی مطرح کرد که از منظر شرع  این حق به رسیمت شناخته می شود یا خیر؟ پیوند خوردن این موضوع به  برخی سوابق و اظهارنظرها  درباره مقصر بودن قطعی زنان بدحجابی که مورد تجاوز قرار می گیرند به نگرانی ها دامن زده است. هر چند دو استاد حوزه حق التذاذ جنسی مردان از زنان بدحجاب را به لحاظ شرعی کاملا نفی می کنند. محمد غروی می گوید:«به فرض هم اگر کار غلطی چون بی حجابی صورت گرفت معناش این نیست که مرد حق التذاذ جویی دارد و چنین چیزی غلط است».
به گزارش خبرنگار پیام نو، داستان از جایی شروع شد که  یکی از فعالان رسانه ای اصولگرا در مقاله خود با اشاره به بررسی حق عریانی برای زن معتقد است که زن از لحاظ خلقت و فطرت علاقمند به نمایش زیبایی های خود است و حق دارد هر آنگونه که بخواهد در جامعه ظاهر شود و زیبایی های خود را برای مردان آشکار کند. بنابراین باید بر طبق منطق سست غربی متقابلا حق التذاذ مرد را هم در نظر بگیریم. زیرا از لحاظ فطری و خلقت مرد به سوی زیبایی های زن میل پیدا می کند و علاقمند به ایجاد رابطه جنسی است. پس حق دارد از چیزی که از آن خوشش می آید بهره ببرد. بنابراین چیزی به نام تجاوز معنا پیدا نمی کند. چون زن که از مرد اجازه ای برای نمایش زیبایی های خود نگرفته و اگر مرد با عریانی های وی تحریک شود دلیلی ندارد برای رفع میل جنسی خویش از زن اجازه بگیرد!
حجت الالسلام غروی: حق التذاذ غلط است
در جایی از مقاله  مذکور آمده است: اگر عریانی زن را منوط به خویشتنداری مرد کنیم با شعار “حجاب من پلک چشمان توست” باز یک ظلم در حق مرد است چراکه طبق منطق غربی، زن نخواسته خود خویشتندار باشد و حالا این خویشتنداری را از مرد می طلبد که یک ظلم به حق مرد است. ارائه چنین نظراتی شاید
حجت الالسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به این مقاله  مساله حجاب را یکی از واجبات شرع می داند و به  پیام نو می گوید: « وقتی خانم ها در جامعه حضور پیدا می کنند اگر بدحجاب باشند باید نهی از منکر شوند. و این نهی از منکر وظیفه همه است، زیرا بدحجابی جامعه را به بی بندو باری می کشاند. بنابراین دستگاه های موظف باید جلوی این را بگیرد. ضمن اینکه دستگاه های فرهنگی نیز باید نقش خود را ایفا کنند تا بدحجابی تبدیل به بی بندباری نشود.»
غروی معتقد است که اگر یک زن دچار گناهی چون بدحجابی شد به معنای آن نیست که مردان حق التذاذ جویی دارند، می گوید: «از نظر شریعت این حرف صدردصد غلط است. یعنی اگر کسی حالت بدحجابی اش به گونه ای بود که برخلاف قوانین رایج بود اینکه مردان التذاذ ببرند غلط است. چنین نظراتی معلوم نیست از قوطی کدام عطاری در آمده است.»
وی تاکید می کند: «براساس روایات پوشش برای زن یک حق است که باید ملاحظه شود. اگر زنی ملاحظه نکرد و بدحجاب بود و به نهی از منکر نیز توجه نکرد. ممکن است برخی فتوایی داشته باشند که نگاه به چنین زنی مشکل ندارد اما معناش التذاذ جویی نیست. چون التذاذ جویی حرام است. من نمی دانم چه کسی در این باره اظهارنظری کرده است اما کسانی که به مباحث فقهی آشنا نیستند مسائل را درست دریافت نمی کنند.»
غروی حجاب را یکی از دستورات شرع می داند و می گوید: «در چند آیه از قرآن کریم بر حجاب تاکید شده است و اگر حجاب ملاحظه نشود در واقع دیگران وظیفه دارند بر امر به معروف و نهی از منکر تاکید کنند. اگر وضعیت به بی بند وباری بینجامد که آثار شومی در جامعه می گذارد طبعا حکومت اسلامی باید ورود پیدا کند و طبعا با قهر هم می تواند برخورد کند. طبیعی است که این کار را خواهد کرد. به فرض هم اگر کار غلطی چون بی حجابی صورت گرفت معناش این نیست که مرد حق التذاذ جویی دارد و چنین چیزی غلط است».
حجت الاسلام  فاضل میبدی: راه مبارزه با بی حجابی خنجر کشی در خیابان نیست
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فاضل میبدی، مدرس دانشگاه و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه در گفت و گو با پیام نو با بیان اینکه در کشورمان حجاب را به عنوان یک ارزش دینی قبول داریم و در همه نقاط دنیا نیز یک نوع پوشش برای زن دیده شده است، می گوید: «چون حجاب یک ارزش اخلاقی است باید درباره اینکه چگونه این ارزش در جامعه جا بیفتد، علما و اندیمشندان به فکر راهکار باشند. اینکه بعضی ها معتقدند حجاب با آن حد و مرزی که در اسلام مشخص شده است اگر در جامعه رعایت نشود با زور باید تحمیل شود، فکر درستی نیست.»
فاضل میبدی معتقد است که هیچ ارزشی تحمیل کردنی نیست زیرا ارزش موقعی ارزش است که انسان آن را از روی اعتقاد پذیرفته باشد و می گوید: «در دنیا ثابت شده است هنگامی که ارزشی در جامعه توسط حکومت یا متولیان فرهنگ تحمیل شود، نتیجه معکوس داشته است. مثل اینکه می گویند هر کس در اداره است باید سر ظهر نماز بخواند. چنینی ارزشی وقتی تحمیل شود چون منطقی نیست و شرع نیز آن را نگفته است، نتیجه مطلوب نمی دهد. ما معتقدیم که اسلام یک شعار دارد لا اکراه فی دین قد تبین رشد من الغی باید یک کاری کنیم جامعه رشد کند. برای رشد جامعه نیز باید راهکار پیدا کرد. هیچ گاه از راه زور و تهدید رشد صورت نمی گیرد. اگر خواسته باشید به زن های جامعه رشد فکری دهید از طریق الزام چنین مهمی صورت نمی گیرد.»
وی مقصر بروز رفتارهای ناهنجار در جامعه برخلاف نرم و ارزش های جامعه را جوانان نمی داند و زیرا در چنین موضوعاتی یک شبکه و جریان درگیر هستندکه باید اصلاح شود . فاضل میبدی می گوید: «اینکه بخواهید با گشت ارشاد، زور و تحمیل و دستگیر کردن جامعه را ارزشی کنید چنین چیزی صورت نمی گیرد. اگرتوانسته بودیم براساس همان معنایی که از دین به جوانان ارائه دادیم به امید، اقتصاد و آینده آنها نیز توجه میگردیم امروز ارزش های دینی پاس داشته می شدند. اما هنگامی که من به عنوان یک روحانی دین به گونه ای حرف می زنم که خرد ستیز است و هم وعده های دروغین و حرف های بی مبناست طبیعی است که این ارزش ها در جامعه جا نمی افتد.»
وی در این باره به امر به معروف و نهی از منکر اشاره می کند اما امر به معروف به این معنی نیست که در جامعه کسی را به چیزی ملزم کنیم و می گوید: «فقه های ما نیز در تفسیرهایشان به این موضوع پرداختند که امر به معروف یعنی دعوت یک انسان به مواردی که عرف جامعه می پسندد. مرحوم شیخ طوسی در تفسیر تبیانش در ذیل آیه وأمر بالعرف یعنی شما مردم را به عرف جامعه دعوت کنید. برخی خیال می کنند که امر به معروف یعنی اگر دختری را در خیابان دیدند و کمی از موهایش بیرون بود باید آمرانه به او دستور دهند که حجابت را رعایت کن. تاکنون در فقه چنین چیزی را ندیدم.»
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه آنچه که امروز می بینم براساس آموزه های دین نیست، می گوید: «شیوه برخوردی امروز باعث می شود روحیه نفاق و دروغ در جامعه ایجاد شود. زیرا زنی که در خیابان می آید و از ترس حجابش را رعایت می کند اما در فضاهای دیگر این حجاب را رعایت نمی کند این ترویج ریاکاری و دروغ است. ارزشی که به خاطر ترس از مامور باشد، ضد ارزش است. درواقع این فرد این ارزش را درک نکرده و از روی ترس آن را اجرا می کند که بی نتیجه است.»
محمد تقی فاضل میبدی معتقد است امروز در جامعه براساس آمارهایی که ارائه می شود، شاهد فسادهایی هستیم که از بی حجابی بدتر و بالاتر است و اظهارمی کند: «در اسلام فقر از بی حجابی بدتر است. قران می گوید «الفقرموت الاکبر» چرا جامعه ما روی موضوع فقر به اندازه ای که روی بی حجابی تاکید دارد، حساس نیست. نمی خواهم بگویم بی حجابی خوب است اما اگر در جامعه فقر و تبعیض وجود داشته باشد و امیدی برای جوانان نباشد، خطرش از بی حجابی بیشتر است. در قرآن چند آیه درباره حجاب داریم اما درباره انفاق، صدق، زکات، نوازش یتیم و رسیدگی به وضع فقرا و .. آیه های بسیاری داریم. زیرا خداوند می خواهد انسانی با شکم خالی در جامعه نباشد. اگر در برابر شکم خالی بی تفاوت باشیم سراغ نماز و حجاب رفتیم هیچ نتیجه ای به دست نمی آید. پیامبر اکرم نیز فرمود خدایا اگر نان نباشد، نماز نمی خوانیم، روزه نمی گیریم و فریضه ای هم انجام نمی دهیم. بنابراین باید به منشا مشکلات پرداخت.  باید عدالت را در جامعه پیاده کرد. مساله اقتصاد را حل کرد. عدالت در عرصه اطلاعات و سیاست را درست کند. به مردم دروغی گفته نشود و در اخبار صداقت داشته باشد و رسانه ملی محلی برای اعتماد باشد، جوان ما سراغ ماهواره نمی رود. برهمین اساس تاکید می کنم برای مبارزه با بی حجابی راهش خنجر کشی در خیابان نیست. این اسلام نیست که از ترس حجاب حفظ شود اسلام خواسته کاری کنیم در جامعه بی عفتی وجود نداشته باشد.»
امروز در فضای داخل کشور، کار محافل در قدرت به توجیه تجاوز جنسی به زن رسیده

No comments:

Post a Comment