Sunday 11 May 2014

اعتراف به فیلمسازی با نام مستعار؛ کارگردان موردنظر کلا در دسترس نمی‌باشد


   اعتراف به فیلمسازی با نام مستعار؛ کارگردان موردنظر کلا در دسترس نمی‌باشد

mostanad
کارگردان موردنظر کلا در دسترس نمی‌باشد.
  فردی به نام «معصومه نبوی» اصلا وجود خارجی ندارد و به گفته «زهرا حقی» پژوهشگر و نماینده مرکز چند رسانه‌ای «شفق» نبوی نام مستعار کارگردان فیلم جنجالی «من روحانی هستم» است.  روز گذشته «حقی» در نشست خبری عوامل فیلم «من روحانی هستم» در خبرگزاری «نسیم» در پاسخ به اینکه «چرا کارگردان این فیلم مستند در این نشست حضور ندارد؟» گفت: «کارگردان این فیلم سال‌های سال در عرصه مستندسازی فعالیت می‌کند و در تمام این سال‌ها با نام مستعار نبوی فیلم ساخته است.» حقی افزود: «اما واقعیت این است که در پایان تیتراژ اسم واقعی این مستندساز دیده می‌شود.» در تیتراژ پایانی فیلم چنین آمده: تحقیقات: زهرا حقی، زهرا سیاوشی. مدیر تولید: علی نبوی. تصویرساز: زهرا عسگرزاده، سمانه کمرروستا. تدوین: فریده انصاریان. انیماتور: فاطمه هاشم‌مقدم. فیلمنامه: منصوره اخوان. همچنین از علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس تقدیر و تشکر شده است.  حالا احتمالا معمای بعدی، یافتن «معصومه نبوی» واقعی از میان این افراد است. پازلی که خیلی هم مشخص نیست به پاسخی روشن ختم شود، چراکه سازندگان فیلم همچنان سعی دارند مهم‌ترین عنصر فیلم یعنی کارگردان را پنهان نگه دارند.  پیش از این «بابک دربیگی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سوابق «معصومه نبوی» به «شرق» گفته بود: «هیچ سابقه‌ای از ایشان در وزارت ارشاد وجود ندارد و فردی به نام «معصومه نبوی» تاکنون هیچ موجودیت عینی ندارد.» اما نکته دیگری که در این نشست از سوی تهیه‌کنندگان فیلم عنوان شد، این است که فردی که در فیلم «من روحانی هستم» به تصویر کشیده‌اند خود خود روحانی است، آن هم یک روحانی تمام قد انقلابی؛ که سازندگان فیلم خواسته‌اند با بیرون‌آوردن آن از پس پرده ابهام «فتنه‌گران» و «نظام سلطه» را نا‌امید کنند. مدیر شبکه اجتماعی «افسران جنگ نرم» با حمله به برخی رسانه‌های منتقد فیلم «من روحانی هستم» گفت: «یکدفعه مستند من روحانی هستم تیتر یک چندین رسانه شد و در طی یک هفته ده‌ها دروغ بزرگ در مورد آن گفته شد و به مساله یک کشور تبدیل شد؛ این حاشیه‌ها ادامه دارد و ما ضرورت دیدیم تا این تیم طی یک کنفرانس خبری به این جنجال‌ها خاتمه دهد.»

این در حالی است که فیلم «من روحانی هستم» که توسط گروه چند رسانه‌ای شفق ساخته شده است ابتدا در محافل سیاسی و سپس از 10 اسفند توسط «سفیر فیلم» به فروش اینترنتی رسید. اما با راه‌یافتن بخش‌هایی از آن به برنامه‌های خبری صداوسیما (رسانه ملی) سر و صدایی به پا کرد.
وزیر دادگستری: ورود دادستانی به داستان «من روحانی هستم»
نخستین بار؛ علی لاریجانی رییس مجلس به این فیلم واکنش نشان داد و «من روحانی هستم» را دروغی بزرگ به تاریخ خواند. همچنین روز گذشته وزیر دادگستری درباره حقیقت «فیلم من روحانی هستم» گفت: «مواردی در این سی‌دی مطرح شده است که با واقعیت‌ها تطبیق داده نمی‌شود ضمن اینکه توزیع و تکثیر آن بدون اجازه از مراجع قانونی بوده است» مصطفی پورمحمدی درباره اینکه خود دادستانی هم می‌تواند به این قضیه ورود کند یا خیر گفت: «بله. ورود کرده اما برای تحقیق و تشخیص مصادیق از معاونت حقوقی سوال کرده است وگرنه خود دادستانی برای پیگیری ورود کرده است.»در همین رابطه غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا وقت کردید مستند «من روحانی هستم» را ببینید؟» گفت: «خیر. دادستانی تهران باید نگاه کنند و ببیند مورد خلافی وجود دارد یا نه. از ناحیه دولت نیز اگر موارد خلافی وجود دارد باید اعلام کنند که کدام موارد خلاف و دروغ است.»به گزارش «ایرنا»؛ سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا دادستان تهران به جای اینکه از دولت بخواهد موارد خلاف من روحانی هستم را اعلام کند، نباید خودش به‌عنوان مدعی‌العموم ورود کند؟ گفت: «فرق دارد. طبق قانون اگر چنانچه نسبت به مقاماتی که مسلما رییس‌جمهور نیز جزو آن مقامات است، توهینی صورت گیرد حتما دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم می‌تواند وارد شود و نیازی به شکایت خصوصی نیست اما نه نسبت به همه موارد. به‌عنوان مثال در این «سی‌دی» می‌گویند دروغ‌هایی نسبت داده شده است. چه کسی می‌تواند بگوید دروغ است؟ قطعا خود دولت می‌تواند بگوید که این قسمت‌ها به این دلایل دروغ است. دروغ‌بودن و خلاف‌بودنش را حتما باید آنها تشخیص بدهند چون برخی از موارد استنادشده به برخی از اسناد و باید دادستان استعلام کند؛ لذا این کار دادستان که سوال می‌کند کار خوبی است زیرا ممکن است او نداند کدام قسمت دروغ است یا خیر؟»
شناسنامه‌ها بالا
حسن روحانی در نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب بار دیگر بر لزوم حفظ اخلاق در عرصه سیاست تاکید کرد و از منتقدان خواست با «شناسنامه»، از عملکرد دولت انتقاد کنند. منظور روحانی از شناسنامه نقد با معرفی جریان سیاسی است که افراد به آن تعلق دارند. اما حالا منتقدان با چاشنی طنز علاوه بر شناسنامه،‌ گذرنامه‌های‌شان را هم رو کرده‌اند. زهرا حقی، نماینده گروه «چندرسانه‌ای شفق» در واکنش به صحبت‌های رییس‌جمهوری گفت: «من امروز اینجا هستم با همه معذوریت‌هایی که یک خانم دارد اینجا در برابر دوربین‌ها هستم تا با شجاعت از مظلومیت این مستند دفاع کنیم. از ما شناسنامه خواستند آیا همیشه با مستندها اینطور برخورد می‌کنند؟ ما با شناسنامه و گذرنامه‌مان آمده‌ایم تا بگوییم از این پس قرار است هر که نقد می‌شود با شناسنامه باشد.»حقی در ادامه با اتهام‌زنی به رسانه‌های منتقد این فیلم با بیان این نظر که «این رسانه‌ها از بیرون، خط می‌گیرند» گفت: «چهار ماه از رونمایی از این مستند گذشت و اکران‌های زیادی صورت گرفت و ما به سراغ کار بعدی خود رفتیم. عده‌ای اولین روز بعد از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از طریق مصاحبه با یک منبع آگاه از نهاد ریاست‌جمهوری و سپس با مصاحبه تند مشاور فرهنگی رییس‌جمهور که ادبیات امنیتی و واقعا شگفت‌انگیزی داشت، پروژه تخریب این مستند را آغاز کردند و به یکباره ما تیتر اول همه این روزنامه‌ها شدیم. مگر می‌شود چنین اتفاقی بدون اتاق فکر صورت گرفته باشد؟! چند نفر خاص برای این روزنامه‌ها مطلب می‌نوشتند و هر روز مسوولانی را که حتی مستند را ندیده بودند، وادار به موضع‌گیری می‌کردند. فتنه به ما نشان داد این رسانه‌ها از بیرون خط می‌گیرند.» تهیه‌کنندگان «من روحانی هستم» می‌گویند تاریخ تولید فیلم آذر 92 بوده و نهم دی به مناسبت سالروز تولد رییس‌جمهوری انتشار یافته است تا به همه بگویند «این روحانی است». هرچند به نظر می‌رسد این فیلم پاسخی به فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری است و بیش از هر چیزی به آن زمان بازمی‌گردد.
حاشیه‌های یک نشست خصوصی خبری
اما نکته ابهام‌برانگیز نشست روز گذشته عوامل فیلم «من روحانی هستم»، حضور رسانه‌های همسو و راه‌ندادن حتی یک رسانه ناهمسو آنها به این نشست است. عکاسان هیچ رسانه‌ای، حتی رسانه‌های دعوت‌شده به نشست نیز نتوانستند وارد جلسه شوند. سوال اینجاست سازندگان فیلم جنجالی «من روحانی هستم» که خود را منتقد می‌خوانند و از فضای بسته نقد در کشور به رییس‌جمهوری اعتدالگرا خرده می‌گیرند چرا حتی حاضر به رویارویی با یک رسانه کمی ناهمسو هم نشدند.
تا آنجا که حتی خبرگزاری «مهر» که پیش از این گفت‌وگویی از «معصومه نبوی» کارگردان این فیلم منتشر کرده بود در گزارش خود می‌نویسد: «از حواشی برگزاری این نشست، راه‌ندادن عکاس‌ها و همچنین دعوت‌نشدن تعدادی از رسانه‌های خبری بود.»ایسنا هم درباره این نشست نوشت: «از حضور خبرنگار «ایسنا» برای ورود به این جلسه ممانعت شد. پس از این، خبرنگار روزنامه «اعتماد» نیز نتوانست به این نشست راه پیدا کند.» «ایسنا» همچنین نوشته است: «مشخص شد که لیست خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و روزنامه‌های دعوت‌شده به این نشست به صورت گزینشی بوده است و روزنامه‌های «کیهان»، «جوان»، «وطن امروز»، «رسالت»، «جام‌جم»، خبرگزاری‌های «تسنیم»، «فارس»، «مهر»، «واحدمرکزی‌خبر» و سایت‌های خبری «دانشجو»، «جهان‌نیوز»، «خبرنامه دانشجویان» و «مشرق» دعوت‌شدگان به این نشست بودند.» همچنین یکی از دبیران این مجموعه به خبرنگار «ایسنا» گفته است: «به علت محدودیت جا مجبور به گزینش رسانه‌ها شدیم و ترجیح داده شد رسانه‌هایی که با ما اشتراک نظر دارند، دعوت شوند.»پیش از این، کارگردان نامعلوم «من روحانی هستم» از انتشار قسمت‌های دوم و سوم این فیلم خبر داده بود. به نظر می‌رسد در آینده باید منتظر سریال خبرساز علیه رییس‌جمهوری بود.
علی ذهابی - روزنامه شرق 

No comments:

Post a Comment