Wednesday 18 June 2014

دیدار یونسی با سران «اهل حق»؛ ما هم اهل حق هستیم


   دیدار یونسی با سران «اهل حق»؛ ما هم اهل حق هستیم



younessierzeحجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب ظهر یکشنبه در دیدار سران اهل حق استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ظرفیت جمهوری اسلامی بالاتر از مطالبات اقلیت هاست گفت:  آنچه که در مورد شما در حال اتفاق است نه ربطی به روحانیت دارد و نه حکومت اسلامی بلکه رفتار عده‌ای جاهل و خودسر است که ربطی به نظام ندارد.
 برخی از محورهای با اهمیت سخنان دستیار ویژه رئیس جمهوری به شرح زیر است :


  • ما باید این فاصله‌های تاریخی خودساخته را برداریم و تفاوت‌هایی مثل شارب در اهل حق و محاسن در شیعه را زیادتر نکنیم.
    علی قطب همه طریقت‌هاست مثل اهل سنت و قادریه و تمام طریقت‌ها و عرفان به علی برمی‌گردد.
    تفاوت‌هایی مثل شارب در اهل حق و محاسن در شیعه را زیادتر نکنیم.
    هیچ روحانی و عالم تحصیل‌کرده‌ای نیست که نسبت به اهل حق حساسیت داشته باشد بعضی ممکن است با تراشیدن ریش مسئله داشته باشند اما کسی نسبت به گذاشتن شارب حساسیت ندارد.
    آنچه که در مورد شما در حال اتفاق است نه ربطی به روحانیت دارد و نه حکومت اسلامی بلکه رفتار عده‌ای جاهل و خودسر است که ربطی به نظام ندارد.
    خوشبختانه این رفتار در حال تغییر بوده و در چندماهه اخیر بخش‌نامه‌ای تدوین شده که در بین ارگان‌ها و نهادها توزیع می‌شود تا مزاحمتی برای کسانی که شارب دارند حتی در سربازی‌ها نباشد و اگر چنین چیزی بود اطلاع داده و باید با آنها برخورد شود.
    چنانچه افراد خودسری در این بین باشند ربطی به جمهوری اسلامی و نظام ندارد که البته باید سیستم اطلاعاتی و دادگستری با آنان برخورد کند.
    ما پیگیر مطالبات و خواسته‌های به حق شما هستیم و استاندار نیز در داخل استان پیگیر خواهند بود.
    اساس کشور ما بر پایه اعتقاد به علی (ع) بوده و ایران به عشق علی درست شد.
    تمام نهضت‌های رهایی بخش قبل صفویه با نام علی شکل گرفت و او موتور محرکه این نهضت‌ها بود.
    من شما را کاملا به حق می دانم و مطالباتتان را خارج از ظرفیت جمهوری اسلامی نمی‌دانم.
    هیچ مانعی در گزینش و استخدام شما چه در سپاه، چه ارتش و دستگاه قضا وجود ندارد و نباید مانعی حتی برای ارتقای مدیریتی شما باشد.
    ما نباید مشترکات را رها و دعوا را سر ریش و سبیل ببریم. شما خاندان و یادگار پیغمبرید و باید تلاش کنید و خود را خوب و آگاهانه معرفی کنید.
    هر آنچه نیاز بشر است در نهج‌البلاغه آمده و شما باید آن را به جوانانتان آموزش دهید تا بتوانند خود را به دیگران معرفی کنند.
    شاید اگر امروز مولوی که ما همه او را قبول داریم بیاید نپسندیم و بعضی از قضات حتی حکم صادر کنند که این چه حرفهایی است که زده اما مولوی و حافظ مال ماست و اصول و اساس ما یکی است و تفاوت‌های ما مثل پوشیدن لباس است.
    این تفاوت‌ها ناشی از اراده دولت و حکومت نیست و ناشی از سلیقه‌هاست و قانونی اینجا وضع نشده است.
    برای حل مشکلات باید با دیگران ارتباط گرفت و من نظر شما را به رئیس جمهور می‌رسانم و این جلسه را جلسه تاریخی دانسته چرا که درکم از شما عوض شد و شناخت پیدا کردم و ما هم دیگر اهل حق هستیم.
  • .

  • م.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام علی یونسی اظهار داشت: هر چقدر فکر کردم که آیا تفاوت اساسی بین ما و اهل حق وجود دارد که نگران آن باشیم با سخنان شما متوجه شدم که بیشترین تفاوت و اختلاف برمی‌گردد به برداشت و نگاه و تفسیری که ناشی از دور بودن از هم است. وقتی دو گروه از هم دور می‌شوند ممکن است برداشت‌های مختلف شود، برداشت‌هایی که ناشی از عدم شناخت است.
وی با اشاره به تاریخ و اینکه بنی امیه و بنی عباس سعی داشتند بغض علی را در دلها بپرورانند و دشمنی علی را در دلها ایجاد کنند افزود: امروز بعد از هزار سال تلاش اینان نامی از بنی امیه نیست و آیا مسلمانی وجود دارد که ضد علی باشد؟  امروز علی محبوبترین شخصیت جهان بشریت است و همه اعم از شیعه و سنی و حتی مسیحیت و خدانشناسان علی را منظر یک انسان بی بدیل می‌دانند و ویژگی‌های علی در هیچ‌کسی قابل مشاهده نیست.
یونسی تصریح کرد: علی (ع) یک شخصیت بی‌نظیر در سیاست، مجاهدت، معلمی دلسوز و سخنوری بی‌نظیر بود که نمونه‌ای در تاریخ ندارد. علی (ع) قرآن ثانی است و آنچه در زوایای مختلف علی (ع) می‌بینید مافوق بشر است.
دستیار ویژه رئیس جمهور با اشاره به برخی تفاسیر از اعتقادات اهل حق گفت: با سخنانی که شما بیان کردید و شناختی که از جامعه اهل حق به من دادید بعید می‌دانم کسی از اهل حق علی را آفریننده خود بداند و آنچه شما می‌فرمایید تعابیر و تفاسیری عرفانی از مقام علی (ع) است.
وی گفت: علی قطب همه طریقت‌هاست مثل اهل سنت و قادریه و تمام طریقت‌ها و عرفان به علی برمی‌گردد و این فرصت بی نظیری برای ملت است که به هم جوش بدهند و ما باید این فاصله‌های تاریخی خودساخته را برداریم و تفاوت‌هایی مثل شارب در اهل حق و محاسن در شیعه را زیادتر نکنیم.
دستیار ویژه رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ روحانی و عالم تحصیل‌کرده‌ای نیست که نسبت به اهل حق حساسیت داشته باشد بعضی ممکن است با تراشیدن ریش مسئله داشته باشند اما کسی نسبت به گذاشتن شارب حساسیت ندارد.
وی افزود: آنچه که در مورد شما در حال اتفاق است نه ربطی به روحانیت دارد و نه حکومت اسلامی بلکه رفتار عده‌ای جاهل و خودسر است که ربطی به نظام ندارد.
یونسی گفت: خوشبختانه این رفتار در حال تغییر بوده و در چندماهه اخیر بخش‌نامه‌ای تدوین شده که در بین ارگان‌ها و نهادها توزیع می‌شود تا مزاحمتی برای کسانی که شارب دارند حتی در سربازی‌ها نباشد و اگر چنین چیزی بود اطلاع داده و باید با آنها برخورد شود.
دستیار ویژه رئیس جمهور تصریح کرد: چنانچه افراد خودسری در این بین باشند ربطی به جمهوری اسلامی و نظام ندارد که البته باید سیستم اطلاعاتی و دادگستری با آنان برخورد کند.
وی اصول بیان شده توسط جامعه اهل حق را مایه وحدت همه مسلمانان دانست و گفت: ما پیگیر مطالبات و خواسته‌های به حق شما هستیم و استاندار نیز در داخل استان پیگیر خواهند بود.
یونسی گفت: اساس کشور ما بر پایه اعتقاد به علی (ع) بوده و ایران به عشق علی درست شد.
وی افزود: تمام نهضت‌های رهایی بخش قبل صفویه با نام علی شکل گرفت و او موتور محرکه این نهضت‌ها بود.
وی در خصوص مطالبات جامعه اهل حق از دولت گفت: من شما را کاملا به حق می دانم و مطالباتتان را خارج از ظرفیت جمهوری اسلامی نمی‌دانم.
دستیار ویژه رئیس جمهور افزود: هیچ مانعی در گزینش و استخدام شما چه در سپاه، چه ارتش و دستگاه قضا وجود ندارد و نباید مانعی حتی برای ارتقای مدیریتی شما باشد.
وی افزود: استاندار در حد اختیارات استانی تلاش خواهد کرد و من هم در تهران پیگیر می‌شوم، در واقع موانع قانونی وجود ندارد و موانع خودسری هست.
یونسی تصریح کرد: شما همه شرایط را برای استخدام و حضور در مسئولیت ها دارید.
وی از تهیه و ابلاغ قانون حقوق شهروندی تا دوماه آینده خبر داد و گفت: ما مانع قانونی نداریم اما موانع فرهنگی داریم و کار اجتماعی و فرهنگی می‌طلبد.
دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: صداقت رفتار و گفتار شما را همه تایید می‌کنند و گفته می‌شود کمترین جرم در بین جامعه اهل حق وجود دارد و این خیلی افتخار است که رفتار اخلاقی شما در حد اصول بالا می‌آید.
وی بر خودشناسی جامعه اهل حق به سایر آحاد جامعه تاکید کرد و گفت: چنانچه شما ارتباطات لازم را برقرار و خود را بشناسانید مشکلات حل خواهد شد چرا که گاهی برخی از همراهان شما خود را بد معرفی می کنند.
یونسی تصریح کرد: ما نباید مشترکات را رها و دعوا را سر ریش و سبیل ببریم. شما خاندان و یادگار پیغمبرید و باید تلاش کنید و خود را خوب و آگاهانه معرفی کنید.
وی با اشاره به نهج‌البلاغه گفت: هر آنچه نیاز بشر است در نهج‌البلاغه آمده و شما باید آن را به جوانانتان آموزش دهید تا بتوانند خود را به دیگران معرفی کنند.
یونسی گفت: شاید اگر امروز مولوی که ما همه او را قبول داریم بیاید نپسندیم و بعضی از قضات حتی حکم صادر کنند که این چه حرفهایی است که زده اما مولوی و حافظ مال ماست و اصول و اساس ما یکی است و تفاوت‌های ما مثل پوشیدن لباس است.
وی تصریح کرد: این تفاوت‌ها ناشی از اراده دولت و حکومت نیست و ناشی از سلیقه‌هاست و قانونی اینجا وضع نشده است.
وی یادآور شد: برای حل مشکلات باید با دیگران ارتباط گرفت و من نظر شما را به رئیس جمهور می‌رسانم و این جلسه را جلسه تاریخی دانسته چرا که درکم از شما عوض شد و شناخت پیدا کردم و ما هم دیگر اهل حق هستیم.

No comments:

Post a Comment