Wednesday 25 February 2015

معاون فرهنگی قوه قضائیه: گروه های فشار پیشاپیش حکم دادگاه مهدی هاشمی را صادر کرده اند!


معاون فرهنگی قوه قضائیه: گروه های فشار پیشاپیش حکم دادگاه مهدی هاشمی را صادر کرده اند!



sadeghi-mf
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: فشار گروه‌های مختلف باعث می‌شود فشارعوامانه و خواصانه نیز به وجود آید. فشار عوامانه که همان هیجانات است و فشار خواص آن است که عده‌ای می‌خواهند از رانت استفاده کنند که هر دو غلط است و قاضی باید بدون این فشارها حکم مربوطه را صادر کند.

«هادی صادقی» معاون فرهنگی قوه قضائیه درنشست خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: پرونده مهدی هاشمی پرونده‌ سنگین دیگری است که در حال حاضر در مرحله رسیدگی قرار دارد. در این پرونده ۱۲ اتهام وجود دارد. قاضی این پرونده بسیار دقیق و حاذق است.
وی با بیان این‌که فرآیند رسیدگی به این پرونده درحال طی شدن است، خاطرنشان کرد: انتظار این است که دراین پرونده هم اقتدار وهم عدالت اجرا شود، اما بعضا در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم که تنها یک سوی مساله را می‌بینند زیرا یک عده طالب اقتدارهستند و کاری به عدالت ندارند و معتقدند این آقا باید محکومیت سنگینی داشته باشد و مدعی هستند که اگر محمدرضا رحیمی به ۱۵سال حبس محکوم شده بود این فرد باید حکمش ۱۵۰ سال حبس باشد! که این حرف نه منطق حقوقی و نه منطق عقلانی و نه منطق سیاسی دارد.
صادقی ادامه داد: این موضوع سبب آفت‌های زیادی می‌شود و ذهنیت عمومی را خدشه‌دار می‌کند. همچنین اشتهای کاذب در مردم ایجاد می‌شود که این روش غلط در پرونده‌های قضایی است. در روزهای گذشته بسیاری از گروه‌ها به جای قاضی حکم صادر کرده‌اند و عده‌ای طومار می‌آورند که باز هم تاکید می‌کنیم این روش، روش غلطی در برخورد با پرونده‌های قضایی است.
معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: فشار گروه‌های مختلف باعث می‌شود فشارعوامانه و خواصانه نیز به وجود آید. فشارعوامانه که همان هیجانات است و فشارخواص آن است که عده‌ای می‌خواهند از رانت استفاده کنند که هر دوغلط است و قاضی باید بدون این فشارها حکم مربوطه را صادر کند، البته مسئولان عالی قضایی از جمله رئیس دستگاه قضایی مقابل این فشارها می‌ایستد.
وی با بیان این‌که عده‌ای می‌خواهند پرونده مهدی هاشمی را سیاسی تلقی کنند، گفت: عده‌ای می‌گویند که اصل محاکمه آقای مهدی هاشمی سیاسی است تا با این حرف بگویند این فرد بی‌گناه است که این حرف سخن غلطی است وعده‌ای دیگر می‌خواهند دراذهان مردم پیش داوری ایجاد کنند که حکم قاضی نتیجه‌ خوبی نداشته باشد. درهرصورت قاضی این پرونده هرحکمی را که صادر کند یک گروهی ناراضی می‌شوند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه بیان کرد: البته بعضا ادعاهای دیگری نیز مطرح می‌شود که مثلا این پرونده محک و آزمونی برای دستگاه قضایی است، اما چه کسی می‌تواند بگوید که این آزمون درست بوده است یا خیر؟ آیا افرادی که از محتویات پرونده خبر ندارند می‌توانند در رابطه با این موضوع قضاوت عادلانه داشته باشند؟ در واقع کسی می‌تواند آزمون بگیرد که درمسند بالاتر مانند قضات دیوان‌عالی کشور باشد و بگویند که رای قاضی درست بوده است یا خیر.
وی تصریح کرد: این که مقایسه صورت می‌گیرد وعده‌ای پیشاپیش حکم صادر می‌کنند مضر جامعه و انقلاب است و اگرآن‌ها دلسوز انقلاب باشند این کار را انجام نمی‌دهند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: قوه قضائیه در این دوره با قدرت و اقتدار به بحث مفاسد اقتصادی ورود پیدا کرده و از این پس هم با عزمی راسخ آن را دنبال می‌کند و امیدواریم با مسائلی مانند پولشویی، دلالی‌های ناسالم، فساد و مفسده اقتصادی قوی‌تر از گذشته عمل شود.
صادقی هم‌چنین از«محمدرضا رحیمی» معاون اول رئیس دولت سابق به عنوان«خودی» نام برد و گفت: این فرد از نظر دسته‌بندی‌های سیاسی نیز«خودی» محسوب می‌شود که متاسفانه مرتکب «تخلف» شده است.
وی با دفاع ازعملکرد قوه قضائیه در پرونده رحیمی افزوده ممکن است معاون اول احمدی‌نژاد از وضعیت پیش آمده نیز«ناراحت» باشد، اما حتما از این موضوع درس گرفته و پشیمان شده است.

No comments:

Post a Comment