Friday 6 February 2015

جای خالی "مرام و معرفت" در فضای روابط اجتماعی ایران امروز


   جای خالی "مرام و معرفت" در فضای روابط اجتماعی ایران امروز

469852_375
ششمین روز جشنواره فیلم فجر در شرایطی امروز با نمایش دو مستند آغاز می‌شود که رقابت بر سر سیمرغ بلورین آرای مردمی به شدت نزدیک است، به گونه‌ای که جایگاه‌ها مکرراً تغییر می‌کند و پس از آنکه «عصر یخبندان» روز گذشته صدرنشین آرای مردمی شد، با رسیدن شمار آرای مردمی به بیش از 41 هزار رای، «رخ دیوانه» دوباره صدرنشین آرای مردمی شد.
به گزارش «تابناک»؛ روز ششم از سی و سومین جشنواره فیلم فجر به رسم معمول ادوار پیشین با عدم پخش فیلم در سانس ساعت نخست همراه است و نمایش فیلم‌ها پس از نماز ظهر آغاز می‌شود تا بدین ترتیب این روز با پخش مستندهای «جای خالی» ساخته کمیل سوهانی و «آزادراه» به کارگردانی محسن خان جهانی رسماً آغاز شود.
«جای خالی» ساخته کمیل سوهانی نخستین مستندی است که به نمایش در خواهد آمد. مستند «جای خالی» کنکاشی است در خلق و خوها و رفتارهای اجتماعی مردم ایران، برای پاسخگویی به این پرسش که چرا مردم ایران با دارا بودن یک پیشینه غنیِ فرهنگ ایرانی- اسلامی، امروز با مشکلات و معضلات فراوانی در عرصه فرهنگ عمومی مواجه است. به همین منظور روایتگر مستند در بین اقشار مختلف مردم رفته و با بررسی منابع فرهنگی مردم ایران به دنبال ریشه های آسیب های فرهنگی موجود در جامعه می گردد.
469851_634
اما یکی از مهم ترین مستندهای جشنواره سی و سوم که توجه سینماگران را نیز جلب کرده و ظاهراً در همین سانس مستند و قبل یا بعد از «جای خالی» به نمایش در می‌آید، «آزادراه» است. «آزادراه» همان طور که از نامش هم پیداست نگاهی دارد به روند طولانی مدت ساخت آزادراه تهران-شمال و دلایل عدم تحقق وعده‌های مدیران در مورد راه اندازی بموقع این آزادراه است. بخشی از دیدنی‌ترین نماهای «آزادراه» جایی است که تصاویری از وضعیت اقامت کارگران ایرانی فعال در این پروژه را نشان داده و میان زندگی این کارگران و نیروهای پیمانکار چینی این آزادراه مقایسه ای انجام می دهد.
«آزادراه» از جمله مستندهایی است که تصاویری بکر و هلی شات را از زیبا‌ترین مناطق طبیعی شمال ایران نشان داده و می‌کوشد به نوبه خود بر سبد تصویری مرتبط با این منطقه بیفزاید. محسن خان‌جهانی پیش از این ساخت مستندهایی چون «صندلی 257»، «یاردبستانی»، «كلاه شیشه‌ای» را در كارنامه كاریش دارد اما اثر تازه‌اش بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته است.
فریدون جیرانی درباره «آزادراه گفته است: «ساخت یک مستند جذاب از یک طرح اقتصادی نیمه کاره،کار سختی است. به نظرم فکری که در پشت فیلم بوده درآمده است و تکنیک فیلم در پلان‌های هوایی و تا حدودی مباحث آرشیوی قابل تامل و ارزشمند است. روند ساخت این مستند به خوبی نشان می‌دهد که یک طرح اقتصادی چه مسیر ی پر پیچ و خمی را پشت سر می‌گذارد.»
این کارگردان با یادآوری فیلم «اون شب که بارون اومد» کامران شیردل که سال‌ها قبل ساخته شده بود،گفت: «روایت مستند «آزادراه» به گونه‌ای است که مرا به یاد آن فیلم انداخت که کارگردان آن به سراغ ماجرای دهقان فداکار رفته بود و آنچه در فیلم مطرح شد نشان داد در این ماجرا دروغ‌هایی گفته شده بود و در مستند «آزادراه» هم روایت به همین‌گونه است و این موضوع درآمده است.»
همچنین رسول صدرعاملی کارگردان سینمای ایران درباره آزادراه گفت: «مستند «آزادراه» یک مستند خوب اجتماعی است و سازنده آن تلاش کرده است تا آسیب‌های جدی مدیریت که به جامعه و روند توسعه همه جانبه آسیب‌ می‌زند را به تصویر بکشد، از  جمله اینکه برخی مدیران ما به جای هماهنگ شدن با یکدیگر، ترجیح می‌دهند با لایه‌های سطحی رفتار بکنند و عملکردشان را با رفتارهای سیاسی تطبیق بدهند. سینمای مستند اصولا کاربرد خودش را دارد،خیلی از فیلم‌های مستند از داستانی جذاب‌تر است و این نوع سوژه‌ها مخاطبان زیادی دارند. اگر این نوع فیلم‌ها خوب و درست عرضه شود، قطعا از لحاظ مخاطب جواب می‌گیرد.»
9:02- پس از اکران دو مستند «جای خالی» و «آزادراه»، «ماهی سیاه کوچولو» اولین تجربه سینمایی مجید اسماعیلی، «من دیه گو مارادونا هستم» جدیدترین ساخته بهرام توکلی و «کوچه بی نام» پنجمین ساخته هاتف علیمردانی اکران خواهد شد تا بدین ترتیب جمعه با نمایش سه فیلم و عدم اکران فیلم «محمد» که یک سانس رزرو برایش در نظر گرفته شده بود، یکی از روزهای نه چندان شلوغ جشنواره سی و سوم باشد.
9:07- با شمارش ۴۱۶۵۶ رای در روز پنجم جشنواره، فیلم رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز ۳/۱۶ حائز رتبه نخست، فیلم عصریخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز ۳/۱۲ رتبه دوم و فیلم کوچه بی نام به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز ۳/۰۶ رتبه سوم را در اقبال تماشاگران به خود اختصاص داده اند و بدین ترتیب «رخ دیوانه» که روز گذشته جایگاه نخست را به «عصر یخبندان» داده بود، دوباره موقعیتش را باز پس گرفت.
«رخ دیوانه» دوباره صدرنشین آرای مردمی شد

این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود

No comments:

Post a Comment