Wednesday 25 February 2015

روز درویش بر عاشقان مبارک باد


      

روز درویش بر عاشقان مبارک باد

بزرگداشت روز درویش امسال نیز همچون سالهای گذشته با حضور جمعی از ارادتمندان به مکتب تصوف و عرفان در شهر لنــــدن پایتخت انگلیس برگزار شد.
  سخنران نخست این همایش که بمناسبت بزرگداشت روز درویش برگزار شده بود؛ دکتر سیدمصطفی آزمایش مدیرمسئول انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر ، اندیشمند و پژوهشگر دینی در حوزه مطالعات تطبیقی ادیان بویژه اسلام و مسیحیت بود.
دکتر سیدمصطفی آزمایش با اشاره به مقام شامخ حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا ، با ذکر اشعاری از ایشان جمع را مزین به ابیات مولانا نمودند.
این مراسم باشکوه (سوّم اسفندماه ۱۳۹۳) در یکی از اماکن عبادی شهر لنـــدن با همنوازی و تک نوازی جمعی از هنرمندان ادب و موسیقی همراه بود؛ گروه مروارید و گروه کاروان عشق از جمله دف نوازان این مراسم بودند. از دیگر برنامه های این شب بیادماندنی برنامه قوّالی بود.
سوم اسفندماه یکهزارو سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در واکنش به تخریب حسینیه های دراویش نعمت اللهی گنابادی در شهرهای قم و اصفهان و تخریب آرامگاه درویش ناصرعلی که در زمره میراث فرهنگی در یونسکو به ثبت رسیده جمعی از دراویش گنابادی که شمار آنها به بیش از یکهزار تن می رسید با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تظلم خواهی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی شدند.
این تحصن و تجمع سکوت با سکوت مقامات مسئول و ضربات باتوم و چماق نیروهای انتظامی - امنیتی همراه شد. در همان روز تعدادی از دراویش و ارادتمندان به مکتب تصوف و عرفان بازداشت و عده ای در ساعات پایانی همان روز و روزهای بعد پس از بازجویی آزاد شدند.
بپاس اتحاد ، همبستگی و همدلی دراویش در این روز بیاد ماندنی ؛ بزرگ طریقت نعمت اللهی گنابادی جناب آقای دکتر نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلیشاه این روز را «روز درویش» نامگذاری کرد. از آن پس هرساله دراویش نعمت اللهی گنابادی و دیگر پیروان طرایق صوفیانه و ارادتمندان و علاقه مندان به مکتب تصوف و عرفان در سراسر نقاط جهان بمناسبت این روز بزرگ گرد هم می آیند و این روز را گرامی می دارند.
روز درویش بر عاشقان مبارک باد.
dd4
dd3

dd1

No comments:

Post a Comment