Friday 29 August 2014

ماجرای استاکس نت و ویروسهای رایانه ای


ماجرای استاکس نت و ویروسهای رایانه ای


694289_819
فصل نهم کتاب رایزن که در سال 2006 با نام حالت جنگ - State of War - چاپ شد، نمونه‌ای از طرح‌های ناکام اطلاعاتی دولت بوش را برملا می‌کند.
به گزارش گروه جنگ نرم مشرق- وابسته به سایت اطلاعاتی- امنیتی موسوم به "مشرق نیوز "ماجرای استرلینگ تضاد آشکاری با ماجرای ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا به نام جیمز کارترایت - General James Cartwright- دارد. کارترایت از سوی رسانه ها (و نه تاکنون از سوی دولت آمریکا به طور علنی) متهم شده که منبع درز اطلاعات درباره طرح‌های  آمریکا علیه ایران درباره اشاعه تسلیحات کشتار جمعی بوده است.حدود یک سال پیش، شبکه خبری ان.بی.سی گزارش داد که طی احضاریه‌ای رسمی به ژنرال کارترایت ابلاغ شده که وی به اتهام ارائه اطلاعات به دیوید سانگر - David Sanger- خبرنگار ارشد نیویورک تایمز درباره تلاش های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف برنامه غنی سازی ایران از طریق حملات سایبری موسوم به استاکس نت، تحت پیگرد قرار گرفته است.کارترایت ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و معاون سابق ستاد مشترک ارتش است. اتهام دقیق وی، نشت اطلاعات محرمانه درباره حمله گسترده سایبری به تجهیزات هسته ای ایران با ویروس رایانه ای به نام استاکس نت است. دولت اوباما تاکنون هشت نفر را با همین اتهام نشت اطلاعات و طبق قانون جاسوسی، تحت پیگرد قرار داده یا متهم کرده است.
سایت آنتی وار در گزارشی می نویسد: چندی پیش جیمز رایزن - James Risen - گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز به علت خودداری از شهادت دادن در دادگاه افسر سابق سازمان سیا به نام جفری استرلینگ - Jeffrey Sterling- (که به اتهام درز غیرقانونی اطلاعات، در حال محاکمه است) با تهدید زندان روبرو شد. دادگاه عالی آمریکا در ماه ژوئن گذشته دادخواست استیناف رایزن برای شهادت دادن در دادگاه را نپذیرفته بود. چند روز بعد تعدادی از برندگان جایزه پولیتز نامه‌ای در حمایت از رایزن امضا کردند. متعاقبا ائتلافی از گروه‌های حامی آزادی رسانه‌ها طوماری با 100 هزار امضا برای وزارت دادگستری آمریکا فرستادند و در آن خواستار توقف پیگرد رایزن شدند.در حالی که رایزن منتظر است تا ببیند آیا وزارت دادگستری آمریکا او را به به علت عدم اعلام منبع خبرش به زندان می‌فرستد یا نه، استرلینگ نیز منتظر سرنوشت خودش است. او اولین بار در ژانویه 2011 بازداشت شد. استرلینگ متهم است که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را درباره عملیات مرلین - Operation Merlin - به رایزن داده است. عملیات مرلین یکی از طرح‌های ناکام سازمان سیا مبتنی بر ارائه اطلاعات نادرست درباره ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران بود.

مشرق نیوز اضافه میکند: البته در حالی که کارترایت بابت درز دادن اطلاعات، متهم شد ولی تلاش مقامات آمریکایی این بود که آشکار نشود که وی به علت درز اطلاعات درباره ویروس استاکس نت که شرکت امنیت شبکه کاسپرسکی مجری آن بوده، تحت پیگرد قرار گرفته است.همچنین این اولین ماجرایی نبود که سانگر درباره همکاری‌های آمریکا و اسرائیل، افشا می‌کرد. وی در سال 2011 نیز با همکاری برخی خبرنگاران نیویورک تایمز جزئیاتی از همکاری‌های آمریکا و اسرائیل درباره این حمله سایبری را افشا ساخته بود. اما نوشته‌های سانگر در سال 2012 جزئیات جدیدی از این ماجرا را رسانه‌ای کرد. وی خبر داده بود که حتی پس از آن که ویروس استاکس نت از هدف اصلی خود یعنی تخریب تجهیزات سانتریفیوژ نطنز نیز فراتر رفته بود، اوباما دستور گسترش حملات را صادر کرده بود.
وی همچنین اظهارات برخی مقامات که در یک جلسه رئیس‌جمهوری آمریکا حضور داشتند را رسانه‌ای کرد که گفته‌اند اسرائیل مسئول فراتر رفتن این ویروس رایانه‌ای از هدفش یعنی تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران بوده است.آنها گفته‌اند یک اشتباه در رمزنگاری استاکس‌نت سبب شد که پس از اتصال رایانه همراه یک مهندس تاسیسات هسته‌ای نطنز به سانتریفیوژها، این ویروس در رایانه وی رخنه کند.زمانی که این مهندس، محل کار خود در نطنز را ترک کرد و در جای دیگری رایانه‌اش را به اینترنت متصل کرد، باگی که توسط طراحان آمریکایی و اسرائیلی طراحی شده بود نتوانست تشخیص دهد که مکان عوض شده است. بنابراین، ویروس استاکس نت پس از شروع به گسترش خود، از طریق اینترنت به سراسر جهان رسوخ کرد. بدین ترتیب به طور تصادفی این ویروس برملا شد هرچند ماهیت و علت آن برای کاربران معمولی اینترنت در دنیا، نامشخص بود.یکی از حاضران در آن جلسه با رئیس‌جمهور آمریکا به اوباما گفته است: «ما فکر می‌کنیم که اسرائیلی‌ها تغییری در (ویروس) انجام داده بودند. ما نمی‌دانیم که آیا در این کار، دخیل بوده‌ایم یا خیر.»به گفته حاضران در جلسه، اوباما سوالاتی را مطرح کرده که نشان می‌داده او نسبت به شیوع این ویروس رایانه‌ای در سراسر جهان و آسیب رساندن به رایانه‌ها در کل دنیا، نگران بوده است. پاسخ‌ها قانع‌کننده نبوده است. افشاگری سانگر درباره استاکس نت مشابه ماجرای رایزن درباره عملیات مرلین است. ماجرای مرلین درباره پیامدهای خطرناک و ناخواسته‌ ناشی از اقدامات مخفی آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بود.

No comments:

Post a Comment