Sunday 4 January 2015

برخی اعضای شورای نگهبان در جریان انتخابات 88 قانون را زیرپا گذاشتند


   برخی اعضای شورای نگهبان در جریان انتخابات 88 قانون را زیرپا گذاشتند


81447666-6175322
به گزارش ایرنا٬ 'محسن اسماعیلی' یکی از حقوقدانان شورای نگهبان پنجشنبه شب در سلسله نشست های بزم اندیشه سازمان خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی که با موضوع '9 دی، تجلی مردم سالاری' برگزار شد،گفت:برخی اعضای این شورا در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 موضع گیری های خاصی نسبت به برخی نامزدهای ریاست جمهوری داشتند٬ لذا در انتخابات تا حدی قانون را زیر پا گذاشتند.


'محسن اسماعیلی' افزود: اگر بخواهیم منصفانه درباره جریان فتنه 88 قضاوت کنیم باید بگوییم که برخی اعضای شورای نگهبان از حق خود به عنوان یک داور پا را فراتر گذاشتند.

وی بیان کرد: فردی که در مسند داوری آن هم به عنوان عضو شورای نگهبان نشسته است باید اصل بی طرفی را رعایت کند و نباید براساس قانون له یا علیه نامزدها در انتخابات موضع گیری داشته باشد. 

وی گفت: اما به صراحت می توان گفت که تمایلات و موضع گیری های برخی اعضای شورای نگهبان در جریان انتخابات هیچ تاثیری بر روی نتیجه آن نداشت و نتیجه انتخابات همان بود که اعلام شد.

اسماعیلی افزود: در آن زمان قانون نقصی داشت که براساس آن به اعضای شورای نگهبان اجازه می داد در دستگاه های دولتی نیز مسوولیت داشته باشند و همین مساله باعث شده بود که دو نفر از اعضای شورای نگهبان که در دولت هم مسوولیت داشتند نسبت به نامزد های انتخابات ریاست جمهوری موضع گیری کنند.

وی اظهار کرد: با دستور رهبر معظم انقلاب اکنون این اشکال در قانون اصلاح شده و دیگر اعضای شورای نگهبان نمی توانند در دولت مسوولیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان براساس اسناد و مدارک موجود درباره احراز صلاحیت افراد تصمیم می گیرد، گفت: در سال 1388 که صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری تایید شد هیچ مدرکی دال بر اینکه برخی نامزدها در یک طرح فتنه انگیز مشارکت داشته باشند، وجود نداشت.

اسماعیلی ادامه داد: نظر شورای نگهبان این است که نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات مزبور در یک دام گرفتار شدند و آگاهانه وارد این بازی نشدند. 

وی بیان کرد: در زمان بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری هیچ موردی در سابقه و رفتار آنان مشاهده نشد که صلاحیت آنها تایید نشود، برخی از آنان نیز در انتخابات رای زیادی بدست آوردند.

وی گفت: اظهاراتی که نامزدها در تبلیغات انتخاباتی و حتی روز رای گیری بیان کردند با آنچه بعد از انتخابات گفتند و عمل کردند کاملا متفاوت بود.

No comments:

Post a Comment